Show simple item record

dc.contributor.authorIvarsson, Johan
dc.contributor.authorEricsson, Sven
dc.date.accessioned2012-09-24T11:16:17Z
dc.date.available2012-09-24T11:16:17Z
dc.date.issued2012-09-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/30383
dc.description.abstractOutsourcing av IT är idag ett väl använt begrepp och används av både stora och små företag. Där den vanligaste orsaken till att företag outsourcar arbetsuppgifter är att sänka sina omkostnader. Att outsourca sin IT-­‐avdelning kräver förändringar i organisationen. Det är sällan företag är medvetna om detta, det finns förväntningar om att arbeta precis som tidigare, enda skillnaden är att kostnaden minskar. Det blir därför leverantörens ofrivilliga arbetsuppgift att göra organisationen medveten om hur arbetet måste ske och leda förändringsarbetet. Ett av problemen som leverantören måste ta itu med är att kommunikationen inte sker via informella informationskanaler. Då det kan underminera nyttoeffekterna av att outsourca sin IT. Att leda denna förändring är en viktig del i initieringsfasen etableringsprocessen) av ett outsourcingprojekt. För att leda förändringsarbetet finns det modeller att utgå ifrån. Denna fallstudie undersöker ett befintligt outsourcingprojekt och innefattar en dokumentstudie samt två stycken semistrukturerade intervjuer. Dokumentstudien bestod av de resultat som sammanställts när en förändringsledningsmodell nyttjats i ett aktuellt projekt. Intervjupersoner sammanställde resultatet som dokumentstudien baserades på. De hade god kunskap om den aktuella förändringsledningsmodellen. Denna studie har därför genomförts i syftet att försöka svara på hur användbar en modell för förändringsledning kan vara under etableringsprocessen i ett outsourcingprojekt. I resultatet har data från dokumentstudien och intervjuerna kombinerats för att analysera applicerbarheten av den valda förändringsledningsmodellen på outsourcingprojekt. Resultatet visar att med modellens hjälp går det att identifiera risker som kan hämma förändringsarbetet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2012sv
dc.relation.ispartofseries032sv
dc.subjectFörändringsledningsv
dc.subjectOutsourcingsv
dc.subjectImprovAbility-modellsv
dc.titleEn fallstudie under etableringsprocessen i ett outsourcingprojekt - Med "The improvabilityTM model"sv
dc.title.alternativeA case study of the establishment process during an outsourcing project with - "The ImprovabilityTM"modelsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record