Webbredigering för mindre erfarna användare. En studie av svårigheter och förbättringsmöjligheter vid webbredigering anpassad för användare utan programmeringskunskaper
Web editing for users with lesser experience. A study of the difficulties and opportunities for improvement which users without programming knowledge face when editing websites
Abstract
Användarvänlighet är ett välkänt begrepp inom systemutveckling. Idag eftersträvar såväl konsumenter som organisationer en högre grad av användarvänlighet. Syftet med examensarbetet är att anskaffa kunskap om ovana datoranvändares underhåll av hemsidor samt att konkretisera aktuell kunskap för framtida forskning.
Intervjuer har utförts inom två områden där rutinerade webbsidautvecklare med programmeringskunskap fått inbringa kunskap samtidigt som intervjuer förts med ovana datoranvändare där ingen programmeringskunskap återfunnits. Sedermera har även analyser utförts på befintliga redigeringsverktyg för hemsidor. Vidare har dessa intervjuer och analyser berikat undersökningen och framlett till en prototyp. Den framtagna prototypen har undergått användaretester vilka lett till ytterligare insikter. Utifrån dessa metoder har examensarbetets resultat, slutsatser samt riktlinjer grundats.
Resultatet har påvisat vikten av klarhet inom flera faktorer. Först och främst bör tydlighet, lättförståelighet och logik infinnas i alla led. Användaren bör hela tiden återfå en känsla av total kontroll inom såväl gränssnitt, layout och navigering för att acceptera redigeringsverktyget samt använda sig av det i framtiden. Som slutsats presenteras ett antal metoder som låter användaren känna igen sig bättre inuti aktuellt verktyg. Individer med intresse av utveckling för mindre erfarna användare kan med fördel använda sig av dessa.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
Usability is a well-known term in system development. Today both consumers and organizations aim to increase usability. The purpose of the study is to gain knowledge about inexperienced users’ interactions with websites and concretize that knowledge for future studies.
Interviews have been conducted within two areas where experienced web developers with extensive programming knowledge brought know-how while inexperienced users without any programming knowledge have given their views. A number of existing tools for web publishing have been analyzed. Those interviews and analyses led to a prototype of a web editing tool. That tool was later used to conduct usability tests which added to the knowledge already gained. Those methods led to the results of the study.
The results have shown the importance of simplicity in a number of areas. First and foremost clarity, ease of use and logic must be apparent in every line. For the user to fully accept the web editing tool it is imperative that it at all times lets the user keep a feeling of total control of the interface, the layout and the navigation. To conclude the study, a series of methods to make the inexperienced user feel more at home in a web editing tool are presented.
View/ Open
Date
2012-09-25Author
Pettersson, Fredrik
Tuneld, Mattias
Wennerberg, Bertil
Series/Report no.
2012
029
Language
swe