Integration mellan informationssystemen & mobila tjänster - Design, utveckling & utvärdering av en prototyp
Integration between information systems and mobile services - Design, development & evaluation of a prototype
Abstract
Företaget Pilotfish har utvecklat systemet MIVEO som bl. a används av bilpooler för att trådlöst övervaka, boka eller på annat sätt hantera en bilflotta. I en bilpool har systemet tre olika typer av användare med olika grad av behörighet. Dessa är slutanvändare, administratör och servicepersonal. Vi har valt att fokusera på möjligheterna att effektivisera administratörens och servicepersonalens arbete med en mobil tjänst, eftersom dessa användare av MIVEO ofta är rörliga och mobila. Utifrån denna ståndpunkt har vi i studien försökt att besvara följande frågeställning:
Hur kan mobila tjänster användas för att effektivisera administrativa uppgifter?
Denna studie handlar om att utveckla en mobilapplikation som ska innehålla motsvarande funktioner som det befintliga systemet, men skall vara mobilanpassade. Målet är att administratörer och servicepersonal skall kunna utföra det administrativa arbetet mera effektivt och flexibelt med mobila tjänster. Syftet med arbetet är att ta fram designförslag och kravspecifikation för en mobilapplikation som är anpassad för administratörer och servicepersonal för bilpooler.
Mobila tjänster ställer nya krav på användaren och måste vara användarvänliga och lätta att förstå. Användaren kommer att få nya möjligheter att planera sitt arbete och betydligt mera flexibilitet för att kunna utföra sina arbetsuppgifter. För den här studien har vi valt att använda oss av kvalitativa undersökningsmetoder för att förstå användarnas upplevelser, förståelse och beteende vid användning av MIVEO. Arbetet bygger på tolkningar, idéer och förslag om hur en designprototyp borde se ut baserat på företagets nuvarande informationssystem. I studien utfördes datainsamlingen med hjälp av semistrukturerade intervjuer, dokumentanalys och deltagande observation. I den semistrukturerade intervjun använde vi oss av en lista med specifika teman som kopplades med begrepp och teorier för att förstå intervjupersonens mål, behov och situation.
Intervjuanalysen hjälpte oss att ta fram designen av användargränssnittet, att skissa upp strukturen och välja de aktuella funktionerna som uppfyller användarnas behov. Intervjuanalysen var utgångspunkten för designen och detta kombinerade vi med att använda oss av olika designprinciper och designmönster. Vi tog fram ett pappersbaserat gränssnittskiss. I skapandet av gränssnittsskissen fick vi hantera mera detaljerade frågor kring interaktionstekniker och grafisk form. Utifrån pappersbaserade gränssnittet utvecklade vi en digital prototyp i Balsamiq Mockups. Den digitala prototypen ger möjlighet för användarna att interagera med den förväntade produkten för att få en bättre användarupplevelse. Slutligen tog vi fram olika scenarios för att testa prototypens funktionalitet. Dessa scenarios motsvarade olika arbetsuppgifter som användaren skulle kunna ställas inför. Detta ledde till att vi kunde svara på frågeställningen genom att visa att mobilapplikationen skulle effektivisera administratörens och service personalens mobila arbete.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
The company Pilotfish has developed the system MIVEO which is used by car-sharing to wirelessly monitor, book or otherwise manage a fleet of cars. In a car pool the system has three different types of users with varying degrees of eligibility. These are end users, administrative and service personnel. We have chosen to focus on opportunities to streamline the administrator and service personnel work with a mobile service, as these users of MIVEO often are movable and mobile. From this position we have in the study attempted to answer the following question: How can mobile services used to streamline administrative tasks? This study is about developing a mobile application that will contain the same features as the existing system, but must be mobile suit. The goal is that administrators and service personnel to perform the administrative work more efficient and flexible with mobile services. The purpose of this work is to develop design proposals and specifications for a mobile application that is tailored for administrators and service personnel for car pools. Mobile services places new demands on the user and must be user friendly and easy to understand. The user will have new opportunities to plan their work and a lot more flexibility to do their jobs. For this study, we have chosen to use of qualitative research to understand users' experiences, understanding and behaviour when using MIVEO. The work is based on interpretations, ideas and suggestions about how a design prototype should look like based on the company's current information systems. The study was carried out data collection using semi-structured interviews, document analysis and participant observation. In the semi-structured interview, we used a list of specific topics, coupled with the concepts and theories to understand the interviewee's goals, needs and situation. Interview analysis helped us develop the design of user interface, to sketch out the structure and selecting the actual functions that meet user needs. Interview analysis was the basis for the design and that we combined with use of various design principles and design patterns. We developed a paper-based interface kiss. In the creation of interface sketch, we were dealing with more detailed questions about the interaction techniques and graphic design. Based on paper-based interface, we developed a digital prototype in Balsamiq mockups. Digital prototype allows users to interact with the expected product to get a better user experience. Finally, we developed various scenarios to test the prototype's functionality. These scenarios correspond to different tasks that the user might encounter. As a result, we could answer the question by showing that the mobile application will improve the efficiency for the administrator and the service personnel mobile work.
View/ Open
Date
2012-09-25Author
Önal, Asli
Keywords
Bilpool
Interaktionsdesign
Mobilapplikation
Mobilt arbete
Series/Report no.
2012
047
Language
swe