• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur skapas förtroende? Kostrådgivares erfarenheter kring förtroendeskapande i friskvårdssamtal

Abstract
Den livsstilsrelaterade ohälsan har de senaste åren ökat kraftigt i Sverige. Levnadsvanor, såsom kostvanor, påverkar flera riskfaktorer för ohälsa och sjukdom och förändringar i levnadsvanor kan därmed minska antalet drabbade. För att minska sjukdomsrisker och ohälsosamma beteenden är det viktigt att arbeta förebyggande med hälsofrämjande åtgärder. Detta kan ske genom kostrådgivande friskvårdssamtal. En grundförutsättning för ett fungerande kostrådgivande friskvårdssamtal är att det finns ett förtroende mellan parterna. Detta medför att arbete med att skapa förtroende är en viktig förutsättning för att främja livsstilsförändring. Studiens syfte är att undersöka kostrådgivares erfarenheter kring hur de skapar förtroende gentemot klienter i kostrådgivande friskvårdssamtal. De metoder som används är kvalitativa intervjuer samt kvalitativ innehållsanalys. Urvalet består av nio kostrådgivare som arbetar med kostrådgivande friskvårdssamtal. Resultatet visar tre kategorier inom vilka kostrådgivarna arbetar för att skapa förtroende gentemot en klient. Dessa tre kategorier är bemötande, kommunikation och förhållningssätt. Även nio underkategorier framkom. Ett varmt välkomnande och skapande av relation till klienten är delar som kostrådgivarna fokuserar på. Det är även viktigt att lyssna och prata samma språk som klienten samt tänka på signaler i form av kroppsspråk, klädsel, miljö och marknadsföring. Kostrådgivaren bör ha ärliga intentioner och klienten i fokus där klienten själv få hitta egna lösningar. Professionalitet med neutrala åsikter och värderingar samt tydliggörande av sin roll är delar som ökar förtroende. Det är även av vikt att kostrådgivaren är väl förberedd vid samtalet samt noggrann med återkoppling. En del aspekter av förtroendeskapande kan återfinnas i tidigare forskning medan andra är mindre utforskade.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/30493
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_30493_1.pdf (581.4Kb)
Date
2012-10-01
Author
Baecklund, Miriam
Bråthén, Susanne
Keywords
Förtroende
kostrådgivning
Förtrohälsofrämjande
intervju
innehållsanalys
Series/Report no.
Kost- och friskvårdsprogrammet
VT 2011
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV