Inlagd sill på salladsbuffén?
En marknadsundersökning
Abstract
Sill har haft stor betydelse för oss i Sverige historiskt som en viktig proteinkälla för folket. Fisk överlag är även en god källa till omega-3, D-vitamin, selen och jod. Tack vare sitt goda näringsinnehåll minskar bland annat risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Dock äter vi i Sverige för lite fisk i jämförelse med vad Livsmedelsverket rekommenderar. Samtidigt ökar kostrelaterade sjukdomar, bland annat övervikt. För att öka fiskkonsumtionen visar studier att marknadskommunikation om fiskens goda näringsinnehåll kan bidra till ökat intag av fisk. En svensk studie visar samtidigt att en hälsosam lunch är eftertraktad bland restaurangkunder, främst bland kvinnor.
Konservindustrin erbjöd tidigt ett stort urval av olika sillinläggningar. Syftet med kandidatuppsatsen var att undersöka kunders inställning till inlagd sill samt hur inlagd sill kan bli eftertraktat på privata lunchrestaurangers salladsbufféer. Detta genomfördes med en marknadsundersökning på två lunchrestauranger i Göteborgs Stad. Personlig intervju
användes för att undersöka kostchefernas inställning till inlagd sill på salladsbuffén. Kundernas inställning till fisk och hälsa undersöktes med enkätstudie. I lunchrestaurangen observerades även kundernas beteende samt marknadsföringen av hälsosamma matval.
Resultatet visar att kundmajoriteten äter inlagd sill någon gång per halvår. Kunderna ser inget samband mellan inlagd sill och hälsosammare livsstil utan äter det för smakens skull. Undersökningen visar också att efterfrågan av inlagd sill på salladsbuffén aldrig har funnits
på de undersökta lunchrestaurangerna. Samtidigt uppskattar de kunder som äter inlagd sill att detta erbjuds om inte lunchpriset höjs. Undersökningen vittnar om att konsumtionen av inlagd sill kan öka genom en bredare hälsokommunikation, att utöver omega-3 framhäva inlagd sills andra hälsosamma egenskaper.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-10-03Author
Andersson, Maria
Lundstedt, Caroline
Keywords
Fiskkonsumtion
hälsa
lunchrestaurang
Fiskmarknadskommunikation
Series/Report no.
Kostekonomprogram med inriktning mot ledarskap
VT 2011
Language
swe