Huvudplanering på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, utformning av prestationsmått för framtida utvärdering
Abstract
Bakgrund
Den första juli 2010 blev vårdgarantin lagstadgad i Sverige. För att hantera långa väntetider införs nya metoder för att effektivt styra, planera och utvärdera sjukvårdsverksamheter. Ansvaret för att utarbeta nya metoder för produktionsplaner tillfaller sjukhusen.
Problemdiskussion
Väntetider finns inbyggt i sjukvårdssystemet på grund av ekonomiska begränsningar och fokus bör ligga på att hantera dem. För att hantera dem visar forskning på vikten av att matcha utbud och efterfrågan, inom svensk sjukvård har olika verktyg införts för att förbättra matchningen. Sahlgrenska Universitetssjukhuset har utvecklat en egen modell med målsättning om strukturell förändring för styrning mot efterfrågan. En anpassning till sjukvården har skett men det återstår fortfarande frågor kring huruvida metoden ger önskade resultat.
Syfte
Syftet med uppsatsen är att utforma ett lämpligt prestationsmätningssystem som möjliggör utvärdering av effekten som införandet av huvudplanering har haft på Sahlgrenska Universitetssjukhuset med hänsyn till den förväntade nyttan.
Empirisk metod
Uppsatsens fokus är fäst vid en organisation och betraktas som en fallstudie vilket innebär att resultaten inte är generaliserbara. För att uppnå en god helhetsbild av organisationen samlades empirisk data in via samtalsintervjuer och dokumentanalys. Verksamhetsområden valdes utifrån ett systematiskt urval och intervjuer sammanställdes i tre olika fallbeskrivningar. En intervju genomfördes även med en representant för logistikgruppen som sammanställdes i en beskrivning av huvudplaneringens funktion och dess implementering.
Analys
Huvudplaneringen har en tydlig förankring i teoretiska metoder och baseras på teorier kring kapacitetsplanering. Metoden faller under det som Sveriges Kommuner och Landsting benämner ”matcha kapacitet och efterfrågan”. Huvudplanering skapar en medvetenhet kring vad som ska göras, hur mycket som ska göras och när det ska göras. Under intervjuer har det framkommit att huvudplanering skapat en förståelse för variationer i efterfrågan och hur resurser bäst bör användas för att matcha dessa variationer.
Slutsats
Analysen har lett oss fram till utformningen av ett prestationsmätningssystem för icke-finansiella prestationsmått och har sin utgångspunkt i strategin. Systemet kombinerar tre prestationsmått för att utvärdera effekten av huvudplanering. Dessa prestationsmått är effektivitet, kapacitetsutnyttjande och medarbetartillfredsställelse.
Förslag till fortsatt forskning
Vårt förslag till utvidgning av denna uppsats är att fortsätta följa införandet av huvudplanering på Sahlgrenska Universitetssjukhuset och genomföra en utvärdering enligt föreslaget prestationsmätningssystem.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-10-04Author
Andersson, Madelene
Hulander, Emma
Keywords
Kapacitetsplanering, prestationsmått, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, huvudplanering, sjukvård
Series/Report no.
Logistik
11/12:15
Language
swe