• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bankers marknadsstrategier på bolånemarknaden – en jämförelse mellan svenska banker

Abstract
Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka och beskriva om det finns några skillnader och/eller likheter i hur svenska storbanker respektive övriga banker arbetar strategiskt för att få nya bolånekunder samt behålla befintliga. Metod: Sex stycken kvalitativa intervjuer med tre storbanker respektive tre övriga banker har utförts. Vi har bandat intervjuerna för att sedan sammanfatta dem och skicka tillbaka dem till respondenterna för godkännande. Urvalet av banker gjordes genom att kontakta de fyra största bankerna i Sverige där tre valde att delta. Övriga banker valdes ut subjektivt. Resultatet tolkades sedan genom att koppla ihop vår insamlade empiri med lämpliga teorier. Resultat och slutsats: Resultaten från undersökningen visade att det inte fanns några större skillnader mellan hur storbankerna och de övriga bankerna strategiskt arbetar för att behålla samt få nya bolånekunder. Det finns bland annat antydningar i resultatet om att det finns skillnader i sättet att arbeta med missnöjda kunder men vi anser inte att detta är tillräckligt för att dra slutsatsen om att storleken på banken är avgörande. Förslag till fortsatt forskning: Vi har valt att endast undersöka skillnader och likheter mellan storbanker och övriga banker vad gäller delmarknaden bolån. För att få en bättre och mer heltäckande bild av eventuella likheter och skillnader mellan dessa banker ger vi förslaget att göra en liknande undersökning av andra delmarknader som svenska banker agerar på.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/30593
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_30593_1.pdf (681.4Kb)
Date
2012-10-10
Author
Johansson, Emelie
Nilsson, Helena
Keywords
Bank, strategi, marknadsföring, kundlojalitet, bolån
Series/Report no.
Industriell och finansiell ekonomi
11/12:21
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV