Design i Slöjdundervisningen
Designstudenters minnen från slöjdundervisningen
Abstract
Design är en stor del av vårt samhälle. Som studenter på slöjdlärarutbildningen vid Göteborgs universitet har vi upplevt att design får en allt större plats i undervisningen. Studien undersöker vilka kopplingar det finns mellan design och slöjd och hur man kan arbeta med det i skolan.
I studien har 10 designstudenter vid Göteborgs universitet och Linköpings universitet blivit intervjuade. I studien användes kvalitativa intervjuer som metod. Frågorna berörde studenternas minnen från deras slöjdundervisning och om de, utifrån ett utdrag från den kommande kursplanen för slöjd (Lgr11), såg några kopplingar mellan design och slöjd.
Undersökningen visade att de praktiska kunskaperna från slöjdundervisningen var mest framträdande. Informanterna berättade om saker de gjort i slöjden och hur det var i slöjdsalen. De önskade även att de lärt sig mer om hur man lagar kläder eller sätter upp hyllor, eftersom de hade ett behov av det hemma. Resultatet av studien visar att man med fördel kan arbeta med design i skolslöjden, det kan bland annat stärka medvetenheten om arbetsprocessen.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-10-12Author
Bergqvist, Marie-Helene
Broberg, Lina
Svensson, Albin
Keywords
Slöjd
Design
Kreativitet
Grundskolan
Series/Report no.
Lärarprogrammet/LHK410 Slöjd
VT 2011
Language
swe