dc.contributor.author | Davachi, Shabnam | |
dc.date.accessioned | 2012-10-12T13:09:53Z | |
dc.date.available | 2012-10-12T13:09:53Z | |
dc.date.issued | 2012-10-12 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/30644 | |
dc.description.abstract | Många av dagens elever har kommit i kontakt med datorn på något sätt redan vid fyra års ål-der. Under min lärarutbildning kom det fram att examensmålen för lärarexamen kräver att blivande lärare behärskar IKT (informations och kommunikations teknik). När jag väl har varit ute på VFU har jag märkt att undervisande lärare inte använder så mycket IKT. Detta gjorde att jag ville undersöka vad lärare i hem- och konsumentkunskap har för uppfattningar när det kommer till datorn i klassrummet.
Denna studie har utgått från kvalitativa forskningsintervjuer med fem pedagoger från
Göteborg för att undersöka IKT:s roll skolämnet hem- och konsumentkunskap, men även pe-dagogernas uppfattning kring detta. De intervjuade pedagogerna, menar alla att dator-användningen främst sker i språk och So-ämnena medan användningen i hem- och konsu-mentkunskap är sällsynt. Alla tillfrågade lärare använder färdigtryckta läromedel som en bas i undervisningen, vilket påvisar att läroboken fortfarande har en stor plats i det ämnet. Vidare visar denna studie att få lärare har kompetenser i IKT och kompetensutbildning i IKT, vilket är en viktig faktor för att skapa en varierad och dator baserad undervisning. Pedagogerna visar även ett stort intresse och många visar en positiv inställning till kunskapsutveckling samt till användning av IKT i klassrummet om de skulle ha mer kompetensutveckling och tillgång till fler datorer. Många av informanternas intresse och inställning visar på ett engagemang som i sin tur leder till att skolan tar till sig samhällets tekniska utveckling och positiva effekter. Emellertid upplever några av pedagogerna att IKT är tidskrävande och att tekniken inte alltid är tillförlitlig. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Lärarprogrammet med inriktning hem- och konsumentkunskap | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT 2011 | sv |
dc.subject | Dator | sv |
dc.subject | IT | sv |
dc.subject | media | sv |
dc.subject | hem- och konsumentkunskap | sv |
dc.subject | IKT | sv |
dc.title | Datorn i skolämnet hem- och konsumentkunskap | sv |
dc.title.alternative | Fem lärares uppfattningar | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |