• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vegetariska val i vardagen

Intresse och efterfrågan bland vuxna

Abstract
Syftet var att belysa uppfattningar om vegetarisk mat och intresse för fler vegetariska matval bland vuxna mellan 30-45 år i det enskilda hushållet under vardagar. Detta gjordes på uppdrag av ett livsmedelsföretag. Från livsmedelsföretagets sida fanns ett intresse i organisationen Meatless Monday och att själva utveckla en vegetarisk produkt eller receptfolder. Köttkonsumtionen bland svenskar ökar varje år vilket är en negativ utveckling vad gäller miljöpåverkan. Vegetarisk mat har även flera hälsofördelar. Tidigare studier visar på svårigheterna i att konkurrera ut kött eftersom det ingår i en vana samt upplevs ha sensoriska fördelar. Undersökningen av intresse och efterfrågan för vegetariska matval utgick från modellen Personal food system som behandlar matval samt den mentala processen då matval görs. Tio Semistrukturerade intervjuer genomfördes och matrialet anayserades utifrån en kvalitativ innehållsanalys. Resutatet visar på att det är få som äter vegetarisk mat ofta men att ett intresse finns för ökad konsumtion dock ser man att barriärer så som bekvämlighet, vanor och vad resten av familjen vill ha hindrar dem. Undersökningsgruppen har en grundvärdering i att vardagliga matval måste passa in i mallen vad gäller pris och smak. Vid sidan av denna grund är hälsofaktorer viktiga, särskilt som anledning till att äta mer vegetarisk mat. Av detta drar vi slutsatsen att för att livsmedelsföretaget ska kunna inspirera till en ökad konsumtion av vegetarisk mat är det fördelaktigt att trycka på hälsoaspekter samt hitta en balans mellan enkelhet, övertygande recept/koncept så att det känns inspirerande och spännande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/30700
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_30700_1.pdf (909.6Kb)
Date
2012-10-23
Author
Wettermark, Matilda
Wallin, Åsa
Keywords
Efterfrågan
intresse
matval
vegetariskt
Series/Report no.
Kostekonomprogram med inriktning mot ledarskap
VT 2012
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV