Alltså jag vill gärna träna men… jag är för lat!
En studie om skolelevers fysiska aktiviteter
Abstract
Syftet med denna studie var att utforska mindre aktiva skolelevers fysiska aktivitetsmönster. Den övergripande frågeställning var: vilka faktorer påverkar skolelevernas idrottsvanor? Sedan undersöktes två stycken mer specifika frågor: Finns det några skillnader, när det gäller faktorer som påverkar skolelevers idrottsvanor, beroende på hur deras familjs socioekonomiska status ser ut? Bidrar den teknologiska utvecklingen till den ökade fysiska inaktiviteten bland barn och ungdomar? För att besvara min frågeställning använde jag mig av fem stycken semistrukturerade individuella intervjuer med ungdomar i åldern 15-16. Alla fem respondenter gick i 9: onde klass på samma skola. Skolan valdes ut efter kriterierna att den låg i ett område med svag socioekonomisk status och hög invandrartäthet med respondenterna valdes ut efter kriterierna att de var fysiskt inaktiva. Dessa kriterier valdes eftersom att forskningen visar att fysisk inaktivitet, övervikt och fetma är högst inom dessa grupper. Resultatet visar att elevernas idrottsvanor påverkas av deras föräldrar värderingar och åsikter, deras habitus och deras familjs socioekonomiska status. Eleverna påstod att de inte var fysiskt aktiva eftersom de var lata, de inte hade hittat en idrott alternativt fysisk aktivitet som de brann för och på grund av tidsbrist. Dock drogs slutsatsen att detta inte är det enda som bidrog till den fysiska inaktiviteten utan även den förhöjda levnadsstandarden i Europa (dvs. att man har fler datorer, bilar etc. inom familjen) bidrog.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-10-23Author
Nilsson, Sofia
Keywords
Fysisk aktivitet
habitus
hälsa och kapital
Series/Report no.
Lärarprogrammet i idrott och hälsa IDG350
VT 2012
Language
swe