Fysisk aktivitet på fritiden
vad som motiverar elever i årskurs 8
Abstract
Att utföra fysisk aktivitet har funnits sedan långt bak i tiden. Motiven till varför har varit varierade beroende på tidsepok och motionär.
Därför var syftet med den här undersökningen att ta reda på vad det är som motiverar elever i årskurs 8 till att utföra fysisk aktivitet på fritiden. Förutom att undersöka vilka motiven var ville vi även se om det förekom några skillnader mellan flickor och pojkar. Resultatet framtogs genom en kvantitativ metod som bestod enkätundersökning. Resultatet av undersökningen blev att pojkarnas svar var det som överraskade oss genom att ange roligt som det allra främsta motivet för att utföra fysisk aktivitet på fritiden medan flickorna överaskade oss med att i större skala än pojkarna ange prestation som motiv. Utöver detta stämde elevernas svar väl överens med vad tidigare forskning kommit fram till då kropp, hälsa och det sociala också var starka motiv. För att se utformningen av frågeformuläret ligger detta som bilaga.
Tanken med undersökningen var även att kunna använda resultatet i vår kommande profession som lärare i Idrott och hälsa. Det är viktigt att vara medveten om hur ungdomar tänker kring fysisk aktivitet, vad som är viktigast för dem. Det är viktigt som lärare att ha förståelse för sina elever och genom det här resultatet ska vi kunna planera och genomföra lektioner som både uppfyller kursplanen men även elevernas intressen.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-10-23Author
Jenny Josefsson, Jenny Josefsson
Kajsa Kronlid, Kajsa Kronlid
Keywords
Fysisk aktivitet
fritid
motiverar
årskurs 8
pojkar och flickor
Series/Report no.
Lärarprogrammet i idrott och hälsa IDG350
VT 2012
Language
swe