Hälsa i idrott och hälsa – Utbrett eller bortglömt?
Lärare i idrott och hälsas syn på hälsa i ämnet
Abstract
Syftet med vårt arbete är att undersöka hur lärarna i idrott och hälsa definierar hälsa samt hur de arbetar med hälsoaspekten i undervisningen. Vi valde att göra undersökningen på grund av att ohälsa är ett stort samhällsproblem. Samt att lärarna i idrott och hälsa har chansen att nå ut till alla Sveriges ungdomar. Vi anser att hälsoaspekten är viktig i vår framtida yrkesroll och vi vill därmed lyfta fram och synliggöra hälsans roll i undervisningen.
I vår undersökning använde vi oss av en kvalitativ metod. Där vi gjorde semistrukturerade intervjuer med sex gymnasielärare i idrott och hälsa. Lärarna är verksamma på samma gymnasieskola och åldern på lärarna ligger mellan 24-57 år.
I vårt resultat kom vi fram till att våra respondenter inte hade en gemensam definition av hälsa. Ingen lärare fyllde kraven helt till de vetenskapliga definitionerna. Dock fyller en sammanslagning av lärarnas definitioner av hälsa kraven. Lärarna arbetar mindre prestationsinriktat med eleverna än tidigare. Hälsoaspekten har fått större utrymme i undervisningen. Lärarnas mål med ämnet är att skapa ett livslångt hälsotänk hos eleverna. Bristerna till att bedriva undervisningen ur hälsoperspektiv ligger i form av tid och faciliteter
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-10-23Author
Köhl, Robin
Kontio, Tommi
Keywords
Hälsa
Gymnasieskola
Idrott
Ämnesplan
Series/Report no.
Lärarprogrammet i idrott och hälsa IDG350
VT 2012
Language
swe