dc.contributor.author | Olsson, Ellinor | |
dc.date.accessioned | 2012-10-24T07:48:10Z | |
dc.date.available | 2012-10-24T07:48:10Z | |
dc.date.issued | 2012-10-24 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/30717 | |
dc.description.abstract | För att inom hälsopromotivt arbete kunna hjälpa individen att leva ett mer hälsosamt liv
behövs motivation. Tidigare forskning visar att coaching är en arbetsmetod som skulle kunna
förbättra motivationen hos individen, vilket gör det lättare att upprätthålla hälsosamma vanor.
Studiens syfte är att undersöka hur coaching kan påverka viktminskning, motivation till
viktminskning samt motivation till fysisk aktivitet och kosthållning. Undersökningen har en
kvasiexperimentell design med både före- och eftermätning, i form av en enkät. Experimentet
bestod av att experimentgruppen fick delta i coachingsamtal medan kontrollgruppen inte fick
någon påverkan. Resultatet visade inga signifikanta skillnader mellan grupperna gällande
viktminskning eller motivation till viktminskning, till motion eller till att äta nyttigt. Det fanns
dock antydningar som stämde överens med tidigare forskning gällande viktminskning, typ av
motivation i kombination med viktminskning och motivationskvantitet. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Hälsopromotionsprogrammet inriktning idrottsvetenskap HPI | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT 2012 | sv |
dc.subject | Coaching | sv |
dc.subject | Kost | sv |
dc.subject | Motion | sv |
dc.subject | Motivation | sv |
dc.subject | Coaching,Self- Determination Theory | sv |
dc.subject | Viktminskning | sv |
dc.title | Coaching under ett viktminskningsprogram | sv |
dc.title.alternative | Påverkan på vikt och motivation | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |