Effekten av verbal feedback på maximal isometrisk armbågsflexion
En studie om betydelsen av den subjektiva uppfattningens påverkan på kraftutveckling och en kategorisering av begreppet verbal feedback
Abstract
Under idrottsliga aktiviteter, är det kutym bland deltagare och åskådare att ge verbal feedback till andra eller till sig själv med syfte att förbättra prestationen. Vissa använder verbal feedback, andra inte. Vad ger då detta för effekt? Är dessa två fenomen, verbal feedback och prestation, på något sätt relaterade till varandra? Resultat från en sådan studie, skulle vara fördelaktig för idrottare på alla nivåer, såväl som för idrotts- och rehabiliteringsforskning som baserar sina fynd och metoder på empiriska resultat erhållna från mätningar av individers förmåga att utveckla kraft under olika förhållanden. Huvudsyftet med denna studie är att undersöka effekten av verbal feedback på en maximal isometrisk armbågsflexion. Vidare, är studiens syfte att jämföra effekten av att ta emot verbal uppmuntran med effekten av att ge sig själv verbal uppmuntran. Slutligen syftar studien på att undersöka vilken effekt deltagarnas egen subjektiva uppfattning om deras förmåga att utveckla kraft under påverkan av verbal feedback kan ha på resultatet. Studien genomfördes genom att använda en så kallad repeated measure design, genom vilken 17 deltagare alla genomförde två försök under de tre förhållandena; ingen uppmuntran, verbal uppmuntran, och egen verbal uppmuntran (totalt 6 försök per deltagare). Testordningen av förhållandena var randomiserad mellan deltagarna. Peak force mättes under ett 5 sekunder långt isometriskt armbågsflexionstest, med hjälp av en kraftsensor. Resultaten visade på en signifikant ökning på 3,3 % av peak force när deltagarna gav sig själva egen verbal uppmuntran jämfört med ingen verbal uppmuntran (p<0.05). Skillnaden mellan verbal uppmuntran och egen verbal uppmuntan var inte signifikant (p>0.05). Slutligen kunde en korrelation mellan deltagarnas egna subjektiva uppfattning om deras förmåga att utveckla kraft under påverkan av verbal feedback och det följande resultatet inte göras då urvalet inte representerade olika subjektiva uppfattningar i frågan.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-10-24Author
Holmström, Pontus
Håkansson, Martin
Keywords
Armbågsflexion
egen verbal uppmuntran
Armbågsflexion, egen isometrisk kraftutveckling
muskelaktion
peak force
Armbågsflexion, egen verbal uppmuntran, isometrisk kraftutvecklinsubjektiv uppfattning
verbal uppmuntran
verbal feedback.
Series/Report no.
Sports Coaching programmet
VT 2012
Language
swe
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
A study on the impact of visual cues in listening comprehension on Swedish learners of English
Arosenius, Daniel (2011-07-04) -
On the attribution of affective-epistemic states to communicative behavior in different modes of recording
Lanzini, Stefano; Allwood, Jens (2015)Face-to-face communication is multimodal with varying contributions from all sensory modalities, see e.g. Kopp (2013), Kendon (1980) and Allwood (1979). This paper reports a study of respondents interpreting vocal and ... -
Pain in the elderly. Rating scales, prevalence and verbal expression of pain and pain relief
Bergh, Ingrid 1956- (2003)Aims: The overall purpose of the studies was to examine the prevalence of pain in elderly people and to evaluate the applicability of pain scales in assessing pain and pain relief in elderly patients.Methods: In Paper I, ...