Show simple item record

dc.contributor.authorRundström, Anna-Lena
dc.date.accessioned2012-10-29T09:45:45Z
dc.date.available2012-10-29T09:45:45Z
dc.date.issued2012-10-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/30782
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att ta reda på förskollärarnas syn på behov, användning och relevans av specialpedagogiska kunskaper och specialpedagoger i förskolan samt hur förskol-lärare tar tillvara på specialpedagogisk kunskap i nuet. • Under vilka former ges det specialpedagogiska stödet? • Hur ser förskollärarna på behovet av specialpedagogisk kunskap i förskolan? • På vilket sätt anser förskollärarna att den specialpedagogiska kunskapen tas tillvara på i förskolan? • Hur hanterar förskollärarna svårigheter som barn uppvisar. Teori: Studiens teori kommer att ses utifrån ett systemteoretiskt helhetsperspektiv. Gruppen, i gällande studien, pedagogerna, specialpedagog och barngrupp, ska ses utifrån ett öppet system. Mänskligt handlande liksom mänskliga problem uppstår i samspel med andra. Inom förskolan lyfts det systemteoretiska perspektivet genom många olika faktorer vilka kan påverka barns utveckling och lärande. Nödvändigt kan då vara att olika slags åtgärder sätts in för att ge barnet en god start i livet (Björck-Åkesson, 2009). Enligt Svedberg (2007) kan man beskriva att huvudintresset inom systemteori är att undersöka relationen mellan delen och helheten, mellan individen och gruppen samt mellan gruppen och organisationen (s.56). Metod: Studiens valda metod är utifrån en livsvärldsfenomenologisk ansats. Vilket kommer att beskriva hur människor upplever sin verklighet samt sin tillvaro. Berntsson (2009) be¬skriver att livsvärlden är den värld vi lever våra liv i och som vi på ett nära sätt är förbundna med. På grund av världens nära samhörighet med en människa är livsvärlden på detta sätt en levd värld som gestaltas i människors handlingar och vardagsliv (s.252-253). Hermeneutisk tolkning är ett vetenskapligt förhållningssätt att använda sig av vid tolkning och förståelse av empirin. För att på bästa sätt tolka det som respondenterna förmedlade i enkätundersökningen, gruppintervjun samt den enskilda intervjun används hermeneutisk tolkning. Enligt Ödman (2004) är det viktigt att använda sig av ett vetenskapligt förhållningssätt som syftar till förståelse och som bygger på tolkningar. Studien bygger även på en kvalitativ forskning med arbetsredskap såsom enkätundersökning och fokusgruppintervju. Resultat: I studiens resultat visade det sig att det största behovet pedagogerna ansåg sig behöva av specialpedagogen handlade om handledning. Pedagogerna känner att de har ett uppdämt behov av att ha ett forum där de får diskutera pedagogiska dilemman. Resultatet visade även på att det är mycket som har tillkommit i deras arbetsuppgifter såsom kartläggning och dokumentation och detta oftast på bekostnad av barnen. Många av barnen i barngruppen idag är stressade vilket medföljer en stressfaktor för pedagogerna i sin tur. Vilket leder till att de inte hinner med alla barn, specifikt de barnen i behov av särskilt stöd. Tillgången till specialpedagogen har även medfört en kvalitetshöjning i förskolan.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT12-IPS-23 SPP600sv
dc.titleVarför specialpedagog i förskolan? En studie kring förskollärarnas syn på behovet av specialpedagog i förskolansv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record