Textbedömning och kvantitativa mått. En undersökning av textlängd, ordförråd och syntaktisk komplexitet i elevtexter i förhållande till betyg.
Abstract
I denna uppsats undersöks sambandet mellan olika typer av språkliga drag
och betygsättning av elevtexter. Syftet med studien är att beskriva och
förklara kvantitativa aspekter av textlängd, ordförråd och syntaktisk
komplexitet i förhållande till betyg i nationella prov i svenska. Detta för att se
om det finns något samband mellan objektiva mått och betyg. Undersökningsmaterialet
utgörs av elevtexter från det nationella provet i svenska för årskurs
9 skrivna vårterminen 2011 på tre högstadieskolor i Göteborgsområdet.
Metoden som använts är kvantitativ i vilken kvantifierbar data samlas in och
redovisas i statistisk form vilken sedan analyseras och diskuteras utifrån
tidigare forskning och teoretiska utgångspunkter. De variabler som undersöks
är textlängd, ordlängd och ordvariation samt syntaktisk komplexitet. Den
syntaktiska komplexiteten undersöks genom beräkning av makrosyntagmslängd
och bisatsfrekvens. Även läsbarheten i texterna beräknas för att se om
det finns ett samband mellan läsbarhet och betyg.
Alla resultat i studien är prövade statistiskt. Studien visar att det finns få
statistiskt signifikanta samband mellan de kvantitativa måtten som undersöks
i den här studien och det betyg som texten fått. Resultatet av undersökningen
visar enbart en statistiskt signifikant skillnad för två samband, nämligen
mellan betyg och andel långa ord för betygsgrupperna VG och MVG där
andelen långa ord ökar med högre betyg. Det finns också en statistiskt
signifikant skillnad för antalet förstagradsbisatser/ms och betyg för betygsgrupperna
G och VG där texter med högre betyg också har fler bisatser per
makrosyntagm. Studiens resultat skulle kunna antyda att det inte huvudsakligen
är textlängd, ordförråd och syntaktisk komplexitet som är av betydelse
för bedömning och betygssättning. Dock är den här undersökningen begränsad
och materialet litet vilket gör att en sådan slutsats inte går att dra
utifrån den här studien.
Degree
Student essay
Other description
Interdisciplinärt examensarbete inom lärarutbildningen, 15 hp
LSV410, Svenska för blivande lärare, Språklig fördjupningskurs
Vårterminen 2012
Handledare: Åsa Wengelin
Examinator: Rakel Johnson
View/ Open
Date
2012-10-29Author
Kiland, Erika
Keywords
elevtexter
kvantitativ textanalys
nationella prov
textbedömning
Series/Report no.
Kandidatuppsats
Language
swe