• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Textbedömning och kvantitativa mått. En undersökning av textlängd, ordförråd och syntaktisk komplexitet i elevtexter i förhållande till betyg.

Abstract
I denna uppsats undersöks sambandet mellan olika typer av språkliga drag och betygsättning av elevtexter. Syftet med studien är att beskriva och förklara kvantitativa aspekter av textlängd, ordförråd och syntaktisk komplexitet i förhållande till betyg i nationella prov i svenska. Detta för att se om det finns något samband mellan objektiva mått och betyg. Undersökningsmaterialet utgörs av elevtexter från det nationella provet i svenska för årskurs 9 skrivna vårterminen 2011 på tre högstadieskolor i Göteborgsområdet. Metoden som använts är kvantitativ i vilken kvantifierbar data samlas in och redovisas i statistisk form vilken sedan analyseras och diskuteras utifrån tidigare forskning och teoretiska utgångspunkter. De variabler som undersöks är textlängd, ordlängd och ordvariation samt syntaktisk komplexitet. Den syntaktiska komplexiteten undersöks genom beräkning av makrosyntagmslängd och bisatsfrekvens. Även läsbarheten i texterna beräknas för att se om det finns ett samband mellan läsbarhet och betyg. Alla resultat i studien är prövade statistiskt. Studien visar att det finns få statistiskt signifikanta samband mellan de kvantitativa måtten som undersöks i den här studien och det betyg som texten fått. Resultatet av undersökningen visar enbart en statistiskt signifikant skillnad för två samband, nämligen mellan betyg och andel långa ord för betygsgrupperna VG och MVG där andelen långa ord ökar med högre betyg. Det finns också en statistiskt signifikant skillnad för antalet förstagradsbisatser/ms och betyg för betygsgrupperna G och VG där texter med högre betyg också har fler bisatser per makrosyntagm. Studiens resultat skulle kunna antyda att det inte huvudsakligen är textlängd, ordförråd och syntaktisk komplexitet som är av betydelse för bedömning och betygssättning. Dock är den här undersökningen begränsad och materialet litet vilket gör att en sådan slutsats inte går att dra utifrån den här studien.
Degree
Student essay
Other description
Interdisciplinärt examensarbete inom lärarutbildningen, 15 hp LSV410, Svenska för blivande lärare, Språklig fördjupningskurs Vårterminen 2012 Handledare: Åsa Wengelin Examinator: Rakel Johnson
URI
http://hdl.handle.net/2077/30788
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
gupea_2077_30788_1.pdf (321.2Kb)
Date
2012-10-29
Author
Kiland, Erika
Keywords
elevtexter
kvantitativ textanalys
nationella prov
textbedömning
Series/Report no.
Kandidatuppsats
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV