STEELTECH - för professionella användare En marknadsanalys och företagsvärdering
Abstract
Bakgrund och problem
Steeltech är en verksamhet som har avknoppats från Electrolux, de har planer på att
utveckla en ny produkt för att växa och behöver hjälp med en marknadskartläggning av
eventuella nya marknader. För att lyckas med satsningen kan externa finansiärer behövas,
därför analyseras Steeltech för att undersöka dess finansiella situation och för att ge grund
till värdering.
Syfte
Syftet med uppsatsen är att genomföra en marknadskartläggning som hjälper Steeltech i
deras beslut om framtida marknadssatsningar. Företagsanalysen har som syfte att ge en
bakgrund till den värdering som kommer att genomföras för att visa vad företaget är värt
för dagens och framtida ägare.
Avgränsningar
Marknadskartläggningen kommer att begränsas till företag baserade i Sverige, Norge,
Finland och Danmark, där huvudsaklig tyngdpunkt läggs på konkurrenter.
Marknadskartläggningen inkluderar även återförsäljare samt de olika marknader som
slutanvändarna återfinns på. Den finansiella analysen begränsas till Steeltechs
årsredovisningar för åren 2002-2006. Värderingen baseras på två värderingsmetoder,
substansvärdering och utdelningsbaserad avkastningsvärdering.
Metod
Uppsatsen är utformad som en fallstudie där vi analyserar Steeltech ur flera olika
perspektiv. Sökning av information till marknadskartläggningen har skett via Chalmers
bibliotek och dess databaser. Övrig primär eller sekundärdata som har införskaffats har
gjorts via antingen Steeltech, Internet eller Handelshögskolans bibliotek. Analyser av
Steeltech och dess omgivning har skett med hjälp av trekant och fyrkantsmodeller, olika
finansiella nyckeltal och en PEST-modell. Steeltech värderas med två olika
värderingsmodeller, substansvärdering och utdelningsbaserad avkastningsvärdering.
Analys och slutdiskussion
Steeltech har vuxit i både omsättning och i antal anställda under den analyserade perioden.
Dock når de inte sina uttalade finansiella mål om 5 % vinstmarginal och 30 % soliditet.
Vinstmarginal för 2005 uppgick till 4,11 % och i soliditeten uppgick till 24 %.
Vinstmarginalen är stigande, soliditeten har dock varit fallande fram till vändpunkten år
2005. Förslag till nya marknader för Steeltech är ospecifierade tvätt och
rengöringsmaskiner för livsmedelsindustrin, rengöringsmaskiner för metalldelar eller
rengöringsmaskiner för äggindustrin, slakteri och bageri. Med de antaganden som görs
värderas Steeltech till 14 500 Tkr med substansvärdering och till 28 199 Tkr med en
utdelningsbaserad avkastningsvärdering med soliditetsmål 30 %.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2007-02-21Author
Lingenhult, Daniel
Rundberg, Karl
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
06-07-9M
Language
swe