Show simple item record

dc.contributor.authorBarmé, David
dc.contributor.authorHammargren, Tor
dc.date.accessioned2007-02-21T14:46:07Z
dc.date.available2007-02-21T14:46:07Z
dc.date.issued2007-02-21T14:46:07Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3112
dc.description.abstractBakgrund och problem: Betydelsen och intresset för företag att presentera hur de arbetar med CSR, det vill säga miljöfrågor, socialt ansvar och mänskliga rättigheter har ökat avsevärt den senaste tiden. En anledning är att CSR-redovisningen kan förbättra företagets rykte, varumärke och lönsamhet. Med anledning av detta är det av största vikt att presentera denna information på ett intresseväckande, trovärdigt och strukturerat sätt. Syfte: Att utifrån ett retoriskt perspektiv beskriva hur prisbelönta företag skapar intresse, trovärdighet och struktur i de inledande sidorna i deras CSR-redovisning. Avgränsningar: De avgränsningar vi gjort i uppsatsen är att endast jämföra de sju inledande sidorna i två företags CSR-redovisningar från 2005. Metod: För att skapa en bra grund inom ämnet har inledningsvis en litteraturstudie genomförts. Valet av de två företag vi ämnar undersöka baserar sig på noterade bolag i Sverige som arbetar aktivt med CSR. Vidare valde vi de två företag med flest gemensamma principer och utmärkelser för att undersöka företag som är i framkant i sitt CSRarbete. I vår undersökning använder vi oss av en kvalitativ metod för att erhålla djupare förståelse. För att uppnå detta har vi använt oss av retorisk textanalys. Vidare valde vi att använda tre av de kategorier som återfinns i Exordium vilka är intresseväckande, trovärdighet och struktur. Slutsatser: I vår undersökning framkom det att bilder kopplade till verksamheten och CSR återfinns för att skapa intresse. Vidare används typsnitt, färger och textrutor för att förtydliga och skapa intresse. Korta och koncisa stycken används för att ge läsaren översikt och göra texten lättförstålig. Utmärkelser används för att påvisa att de är framgångsrika inom CSR vilket skapar intresse och förtroende. Läsaren introduceras tidigt till ämnet och varför det är viktigt. Trovärdighet skapas i CSR-redovisningarna genom att det finns en tanke bakom rubriksättningen. Vidare skapar företagen trovärdighet genom att påtala att en extern part granskat CSR-redovisningen och att de följer GRI. Båda företagen påpekar att de arbetar aktivt med CSR genom att beskriva hur och vad som görs samt vilka mål det finns med CSR. Trovärdigt skapas genom sund argumentation och användandet av bevis. Trovärdighet skapas också genom att en högt uppsatt person skriver under och därmed står för vad som skrivs. Argument återfinns som påvisar långsiktigt tänkande i sitt arbete med CSR. Negativ information återfinns vilket uppfattas som ärligt och ärlighet skapar trovärdighet. En tydlig struktur skapas genom genomtänkta rubriker, korta och koncisa stycken och bilder kopplade till rubrikerna och CSR. Detta ger läsaren en lättläst rapport och klar översikt över kommande delar. Rapporterna är uppbyggda som uppslagsverk med en genomgående grafisk profil mellan sidorna. Ifall företagen vill förtydliga, beskriva eller poängtera något extra mycket används en annan struktur genom att minska mängden information, ändra typsnitt, färg eller använda textrutor.eng
dc.language.isosweeng
dc.relation.ispartofseriesExternredovisning och företagsanalyseng
dc.relation.ispartofseries06-07-21eng
dc.titleCorporate Social Responsibilityeng
dc.title.alternativeEn jämförelse mellan två företags CSR-redovisningareng
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record