dc.contributor.author | Barmé, David | |
dc.contributor.author | Hammargren, Tor | |
dc.date.accessioned | 2007-02-21T14:46:07Z | |
dc.date.available | 2007-02-21T14:46:07Z | |
dc.date.issued | 2007-02-21T14:46:07Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3112 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Betydelsen och intresset för företag att presentera hur de arbetar
med CSR, det vill säga miljöfrågor, socialt ansvar och mänskliga rättigheter har
ökat avsevärt den senaste tiden. En anledning är att CSR-redovisningen kan förbättra företagets
rykte, varumärke och lönsamhet. Med anledning av detta är det av största vikt
att presentera denna information på ett intresseväckande, trovärdigt och strukturerat sätt.
Syfte: Att utifrån ett retoriskt perspektiv beskriva hur prisbelönta företag skapar intresse,
trovärdighet och struktur i de inledande sidorna i deras CSR-redovisning.
Avgränsningar: De avgränsningar vi gjort i uppsatsen är att endast jämföra de sju inledande
sidorna i två företags CSR-redovisningar från 2005.
Metod: För att skapa en bra grund inom ämnet har inledningsvis en litteraturstudie genomförts.
Valet av de två företag vi ämnar undersöka baserar sig på noterade bolag i
Sverige som arbetar aktivt med CSR. Vidare valde vi de två företag med flest gemensamma
principer och utmärkelser för att undersöka företag som är i framkant i sitt CSRarbete.
I vår undersökning använder vi oss av en kvalitativ metod för att erhålla djupare
förståelse. För att uppnå detta har vi använt oss av retorisk textanalys. Vidare valde vi
att använda tre av de kategorier som återfinns i Exordium vilka är intresseväckande,
trovärdighet och struktur.
Slutsatser: I vår undersökning framkom det att bilder kopplade till verksamheten och
CSR återfinns för att skapa intresse. Vidare används typsnitt, färger och textrutor för att
förtydliga och skapa intresse. Korta och koncisa stycken används för att ge läsaren översikt
och göra texten lättförstålig. Utmärkelser används för att påvisa att de är framgångsrika
inom CSR vilket skapar intresse och förtroende. Läsaren introduceras tidigt till ämnet
och varför det är viktigt. Trovärdighet skapas i CSR-redovisningarna genom att det
finns en tanke bakom rubriksättningen. Vidare skapar företagen trovärdighet genom att
påtala att en extern part granskat CSR-redovisningen och att de följer GRI. Båda företagen
påpekar att de arbetar aktivt med CSR genom att beskriva hur och vad som görs
samt vilka mål det finns med CSR. Trovärdigt skapas genom sund argumentation och
användandet av bevis. Trovärdighet skapas också genom att en högt uppsatt person
skriver under och därmed står för vad som skrivs. Argument återfinns som påvisar långsiktigt
tänkande i sitt arbete med CSR. Negativ information återfinns vilket uppfattas
som ärligt och ärlighet skapar trovärdighet. En tydlig struktur skapas genom genomtänkta
rubriker, korta och koncisa stycken och bilder kopplade till rubrikerna och CSR.
Detta ger läsaren en lättläst rapport och klar översikt över kommande delar. Rapporterna
är uppbyggda som uppslagsverk med en genomgående grafisk profil mellan sidorna.
Ifall företagen vill förtydliga, beskriva eller poängtera något extra mycket används en
annan struktur genom att minska mängden information, ändra typsnitt, färg eller använda
textrutor. | eng |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.relation.ispartofseries | Externredovisning och företagsanalys | eng |
dc.relation.ispartofseries | 06-07-21 | eng |
dc.title | Corporate Social Responsibility | eng |
dc.title.alternative | En jämförelse mellan två företags CSR-redovisningar | eng |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.type.degree | Student essay | |