dc.contributor.author | Forsberg, Magnus | |
dc.contributor.author | Lidman, Henrik | |
dc.contributor.author | Rudin, Carl | |
dc.date.accessioned | 2007-02-28T12:13:33Z | |
dc.date.available | 2007-02-28T12:13:33Z | |
dc.date.issued | 2007-02-28T12:13:33Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3119 | |
dc.description.abstract | Bakgrund – Genom instiftandet av Sarbanes – Oxley Act of 2002 har företagen som varit
tvungna att följa lagen skapat processer och kontroller över den interna kontrollen gällande
sin finansiella rapporteringen. I och med de ökade kraven på företagen som lagen ställer har
också kostnaderna för att följa densamma ökat. Då de flesta företag sedan tidigare använder
sig av kvalitetledningssystem såsom ISO 9001, har företag börjat fundera på om de kan
effektivisera sitt arbete gällande Sarbanes-Oxley Act och ISO 9001 genom att på något sätt
förena de två.
Syfte – Uppsatsens syfte är att se om det på något sätt går att förena det arbete som
företagen lägger ner på kvalitetsledningssystem såsom ISO 9001 med arbetet som det krävs
att följa Sarbanes-Oxley Act of 2002.
Avgränsningar – Studien har avgränsats till att undersöka ett företag, Volvo Lastvagnar.
Vidare avgränsning har gjorts i den mån att det är endast externa parter som i någon form är
verksamma på den svenska marknaden som har intervjuats för insamling av data och
information.
Metod – En kvalitativ metod har använts i uppsatsen, vilket förefaller naturligt då uppsatsen
har undersökt ett företag och inte flera. Vidare har uppsatsen baserats på inhämtandet av
information från källor som medvetet har varit breda för att ge en så rättvisande bild över
ISO 9001, Sarbanes-Oxley Act of 2002 och Volvo Lastvagnar som möjligt.
Slutsats- Författarna ser det som teoretiskt möjligt att kombinera ett kvalitetsledningssystem
såsom ISO 9001 med Sarbanes-Oxley Act of 2002. Detta genom att dra nytta av de
kunskaper som kvalitetsavdelningen har inom dokumentation och identifikation av processer
och de risker och kontroller som finns i desamma. För framtida integration av de två
systemen ligger ambitionen hos ledningen till grund för hur integrationen kommer att gå och
vilka vinster som eventuellt kan göras genom att förena de två. Detta då det är upp till
företaget att bestämma sig för om det vill använda sitt kvalitetsledningssystem för att styra
verksamheten eller bara för att uppnå certifiering. | eng |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.relation.ispartofseries | Externredovisning och företagsanalys | eng |
dc.relation.ispartofseries | 06-07-61M | eng |
dc.title | I(SO)X - Är systemen möjliga att förena? | eng |
dc.title.alternative | - En fallstudie av Volvo Lastvagnar | eng |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | D | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |