Kandidatuppsatser: Recent submissions
Visas titlar 61-80 av 630
-
Medborgarlöftet - En kvantitativ studie om polisens kommunikation på Facebook
(2020-06-25)Syfte: Att analysera vilken sorts kommunikation som dominerar den nationella polisens Facebookinlägg. Teori: Fredriksson och Pallas myndighetsprinciper (2013) samt Mergels (2013) kommunikationsstrategier. Metod: En ... -
RISK- OCH KRISKOMMUNIKATION I MEDIERAPPORTERING OM COVID-19 - En kvantitativ innehållsanalys av nyhetsrapporteringen i tryckta medier
(2020-06-25)Syfte: Studiens syfte är att undersöka i vilken utsträckning och hur svensk nyhetsrapportering i tryckt press följer bästa praktiker inom risk- och kriskommunikation till allmänheten och den primära riskgruppen 70+ under ... -
I HUVUDET PÅ EN NYHETSUNDVIKARE - En kvalitativ intervjustudie om varför unga vuxna väljer att inte ta del av nyheter
(2020-06-25)Syfte: Studiens syfte är att förstå varför unga vuxna väljer att inte ta del av nyheter. Teori: Vad är en nyhet, vad är en nyhetsundvikare, användningsteorin och OMA-modellen. Metod: Kvalitativ forskningsintervju. ... -
”JAG FÖRLORAR INGENTING PÅ MIN ISOLERING” - En kvalitativ innehållsanalys av hur äldre representeras och gestaltas i dagspress under pandemin covid-19
(2020-06-25)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur äldre representeras och gestaltas i dagspress under pandemin covid-19 samt huruvida det finns skillnader i hur morgonpress och kvällspress representerar och gestaltar ... -
ATT SLÅ, ELLER INTE SLÅ, ÅT ALLA HÅLL? - En kvantitativ innehållsanalys av partiskhet i det politiska satirprogrammet Svenska nyheter
(2020-06-25)Syfte: Syftet med studien är att undersöka huruvida det förekommer partiskhet i SVT:s politiska satirprogram Svenska nyheter. Teori: Studier i mediernas partiskhet, nyhetsvärdering och medielogik Metod: Kvantitativ ... -
FACEBOOK – HÄR SNACKAR VI POLITIK - En jämförande studie av riksdagspartiernas användning av Facebook i valrörelser
(2020-06-25)Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur svenska politiska partier har använt sig av Facebook under de två senaste riksdagsvalen för att kommunicera med mottagarna. Teori: Studier i politisk kommunikation på sociala ... -
”ATT MAN SITTER OCH FUNDERAR PÅ HUR VI SKA NÅ NYHETSUNDVIKARE DENNA DAG, DET HAR INTE HÄNT.” - En kvalitativ intervjustudie om nyhetsproducenters uppfattningar och förhållningssätt till nyhetsundvikare
(2020-06-25)Syfte: Undersöka hur nyhetsproducenter inom public service uppfattar och förhåller sig till begreppet nyhetsundvikare, vid normalläge som såväl som vid samhällskris. Teori: Studien grundar sig på teorier om nyhetsproduktion, ... -
NYHETSPERSPEKTIV I KRISEN - En studie om nyhetsvärdering i Public Service-medier under Coronakrisen 2020
(2020-06-25)Syfte: Syftet är att studera om, och i så fall hur, nyhetsperspektiven från svensk public service förändras under en längre krissituation. Teori: Teorierna framing , agenda setting , meningsskapande,retorisk arena och ... -
“SKRÄDDARSYDD REKLAM” - En kvalitativ intervjustudie om finländska och svenska unga kvinnors upplevelser om influencer marketing på Instagram
(2020-06-25)Syfte: Syftet med studien är att jämföra finländska och svenska unga kvinnors upplevelser och åsikter om influencer marketing på den sociala plattformen Instagram. Teori: Uses and Gratification, Influencer Marketing, ... -
KRIGSJOURNALISTIK: SLOVENIENS SJÄLVSTÄNDIGHET - En kvalitativ jämförande studie av hur New York Times och Svenska Dagbladet framställde tiodagarskriget
(2020-06-05)Syfte: Syftet med denna studie är att ta reda på hur Svenska Dagbladet och New York Times framställde tiodagarskriget Teori: Representation, Gestaltningsteorin Metod: Kvalitativ innehållsanalys Resultat: Framställningen ... -
SOLBRUNHET – ETT OHÄLSOSAMT IDEAL I EN HÄLSOSAM GENRE? - En kvalitativ studie om solning och solbrunhet i ett svenskt hälso- och träningsmagasin.
(2020-06-03)Syfte: Studien vill djupare undersöka hur det svenska hälso- och träningsmagasinet Topphälsa förhåller sig till det faktum att exponering för solens strålar kan vara farligt och en problematisk aspekt av en livsstil. Vidare ... -
It’s a man’s world - En kvalitativ semiotisk studie om identitetsskapande och maskulinitet på Instagram
(2020-02-13)Syfte: Studiens syfte ämnar att skapa en djupare förståelse för hur maskulinitet konstrueras samt reproduceras. Teori: Vår referensram utgår ifrån Connells Hegemoniska maskulinitet, Hirdmans Genusteori, Socialisation, ... -
Fit med sociala medier - En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors syn på sociala medier i relation till träning och hälsa
(2020-02-13)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur unga kvinnor som tränar använder sociala medier, samt hur användningen påverkar deras tränings- och hälsouppfattningar. Teori: Digital deltagarkultur, tvåstegshypotesen, cultural ... -
Klimatet - Överlevnadsfråga eller varumärkesbyggande? - En kritisk retorikanalys av hur MAX och McDonald’s använder sig av grön marknadsföring
(2020-02-03)Syfte: Studiens syftet är att undersöka den gröna marknadsföringens varumärkesbyggande funktion för företag som verkar inom en sektor som ofta kritiseras för negativ inverkan på klimat och miljö. Teori: Retorik, varumärke, ... -
“Viktigt att vara uppdaterad, inte hänga efter och bli en grottmänniska” - En kvalitativ studie om gymnasieungdomars behov och attityder bakom deras nyhetskonsumtion via digitala nyhetsplattformar.
(2020-02-03)Syfte: Studiens syfte är att undersöka gymnasieungdomars behov och attityder bakom deras nyhetskonsumtion, specifikt inriktat på nyheter från digitala plattformar. Målet med studien är att få en bättre förståelse för, och ... -
Tjock och manlig - En semiotisk bildanalys av manliga fettaktivisters innehåll på Instagram
(2020-02-03)Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur män uttrycker fettaktivism genom bilder på Instagram. Teori: Hegemonisk maskulinitet, visuell kultur Metod: Semiotisk bildanalys, kompositionell tolkning Material: ... -
Kampen om kommentarsfältet - En kvantitativ innehållsanalys om åsiktsstormar i kommentarsfält på Instagram
(2020-02-03)Syfte: Syfte med denna studie är att undersöka åsiktsstormar i kommentarsfält på sociala medier som har blivit medialt uppmärksammade. Teori: Computer mediated communication, parasociala relationer, Agenda setting theory ... -
"ingen känner oss liksom, det är ingen som frågat" - En kvalitativ studie om hur ensamkommande, afghanska killar upplever medierapporteringen om dem
(2020-02-03)Syfte: Studien syftar till att få en förståelse för hur ensamkommande killar från Afghanistan uppfattar medierapporteringen om dem och deras situation, samt om och isåfall hur det påverkar dem. Syftet är också att undersöka ... -
"Själva journalistiken känns också väldigt sloppy, ett hafsverk, det är enkel journalistik - En kvalitativ studie av de attityder traditionella journalister har gentemot swishjournalistik
(2020-01-31)Syfte: Syftet med studien är att undersöka svenska traditionella journalisters attityder gentemot swishjournalistik. Studien ämnar att undersöka generella åsikter kring fenomenet men även att kartlägga de attityder som ... -
Sharing is caring - En kvalitativ intervjustudie om hur unga mammor ser på mediefenomenet sharenting
(2020-01-31)Syfte: Studien syftar att undersöka unga mammors syn på fenomenet sharenting. Vilka moraliska dilemman finns det och hur resonerar de kring dess bilddelning på sociala medier? Teori: Studiens teoretiska ramverk innefattar ...