• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Magisteruppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Magisteruppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läsförståelse i NO-undervisningen? Fem NO-lärare beskriver vilket stöd de ger och vilket stöd de efterfrågar

Abstract
Syfte: Syftet med denna undersökning var att ur specialpedagogisk synvinkel kartlägga hur fem NO-lärare beskriver att de använder text i sin undervisning. Frågeställningarna var: Hur använder lärarna text i sin undervisning? Vilka läsförståelsestrategier undervisar lärarna om? Hur samverkar lärarna med specialpedagog kring elever med lässvårigheter? Vilket stöd efterfrågar lärarna för att utveckla sin undervisning? Teori: Då denna studie behandlar läsförståelse och undervisning, i vilken läraren har en aktiv roll och använder sig av dialog och kommunikation för att förklara fenomen och begrepp, har ett sociokulturellt perspektiv valts som teoretisk utgångpunkt. Metod: Datainsamlingen gjordes genom kvalitativa halvstrukturerade intervjuer med fem NO-lärare verksamma på högstadiet i olika stadsdelar i en storstad. Intervjuerna utformades som samtal utifrån en intervjuguide som tog sin utgångspunkt i undersökningens syfte och frågeställningar. Intervjuerna spelades in, transkriberades och analyserades. Resultat: Resultatet visar att samtliga lärare i undersökningen beskrev NO-texter som abstrakta, faktaspäckade och en utmaning för eleverna att ta till sig. Alla lärarna var medvetna om svenska elevers sjunkande resultat vad gäller läsförståelse och NO-kunskaper och kunde också beskriva att de såg svårigheter med läsförståelse i sina egna klasser men hur de valde att hantera detta varierade. Det blev tydligt hur olika lärarna använder text, antingen i periferin, i centrum eller integrerad. Ingen av dem undervisade om lässtrategier för faktatexter. Den vanligaste formen av stöd till elever med svårigheter att läsa var att läroboken fanns i mp3-form på nätet. Ingen av lärarna hade samarbete med specialpedagog. Alla lärarna önskade att de hade mer tid men svaren skiljde sig när det gällde vad de ville använda tiden till. Flera av lärarna menade att fortbildning i form av fördjupade ämneskunskaper skulle göra undervisningen mer effektiv. Få av lärarna eftersökte samverkan med specialpedagog för utveckling av undervisningen.
Degree
Student Essay
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31431
Collections
  • Magisteruppsatser (IPKL)
View/Open
gupea_2077_31431_1.pdf (233.1Kb)
Date
2012-11-12
Author
Fjellman, Linda
Keywords
läsförståelse
läsförmåga
lässtrategier
NO-texter
Series/Report no.
Magisteruppsats
VT12-IPS-29 SPP600
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV