Station Haga - En studie om Västlänkens sociala konsekvenser på lokalområdesnivå
Abstract
I Göteborg pågår planeringen för en ny tågtunnel som ska binda samman pendeltågstrafiken till
genomgående linjer. Västlänken, som den kallas, går under centrala staden och två nya
stationslägen ska etableras. Trafikplaneringen har en viktig social dimension som inte alltid
uppmärksammas i tillräckligt stor utsträckning. Infrastrukturella förändringar påverkar livet i
staden, samt hur platser används och uppfattas. I Sverige finns inget lagkrav på att kartlägga sociala
konsekvenser av ingrepp och projekt, något som däremot gäller för miljökonsekvenser. Trots det
har en trend av att upprätta sociala konsekvensbeskrivningar vuxit fram de senaste åren. Syftet med
föreliggande studie är att undersöka hur etableringen av nya stationslägen påverkar det sociala livet
i lokalområdet. Studiens syfte operationaliseras genom en fallstudie där en av Västlänkens
stationslägen, närmare bestämt Station Haga, valts ut som undersökningsområde. Avsikten är att
besvara följande frågor:
• Hur ser planerna för Station Haga ut vad gäller lokalisering och utformning? Vilka fysiska
förändringar kommer att äga rum i och med stationsetableringen?
• Hur ser platsens nuvarande fysiska och sociala karaktär ut? Vilka funktioner har den och
vilken betydelse har dessa funktioner för lokalinvånare och besökare? Vilka verksamheter
förekommer i området och vad har dessa för intressen i förhållande till platsen?
• Vad har besökare, invånare och verksamma i området för uppfattningar om det planerade
stationsläget? Vilka konsekvenser kan Station Haga tänkas få för platsen?
Undersökningen är inspirerad av olika ramverk för sociala konsekvensanalyser. Tillsammans med
teoretiska resonemang om vad som karakteriserar socialt hållbara stadsrum utgör dessa ramverk
studiens analytiska förståelseram. För insamlingen av data har ett antal olika metoder tillämpats
såsom observationer, en frågeundersökning, samtalsintervjuer och dokumentgranskning.
Resultatet visar att Station Haga hamnar i ett område med stora sociala värden. Stationsentréerna
som är på förslag hamnar på var sin sida Hagaparken som är en uppskattad rekreations- och
avkopplingsyta för vuxna och barn. Parken och dess omgivning har dessutom ett stort
kulturhistoriskt värde och förknippas med en stark identitet av invånare och lokala aktörer.
Enligt prognoser beräknas stationen få 20 000 - 30 000 av- och påstigande dagligen. Det ökade
folkflödet kommer rimligen att få konsekvenser både för Hagaparken och omgivningen. I praktiken
handlar det om ett flertal aspekter. För det första kan genomströmningen i parken öka vilket, i
sämsta fall, får negativa effekter för parkens funktion och karaktär. Vad gäller miljöerna omkring
parken antas de få en mer urban och kommersiell profil. Många av verksamheterna i området är
positiva till stationen då den, utifrån deras perspektiv, innebär större tillgänglighet och
tillväxtmöjligheter. Det finns dock en viss oro för att ökad attraktionskraft i området kommer att
medföra höjda fastighetspriser och hyror. En sådan utveckling vore negativt för områdets
småskaliga karaktär. Att området får en mer urban karaktär kan också innebära fler kvällsöppna
ställen vilket vore negativt ur ett boendeperspektiv. Vad gäller tryggheten i området kan
nyetableringar och ett ökat folkliv få positiva effekter, i synnerhet om detta sker i anslutning till
huvudentrén.
I slutändan är ansvaret för stationsområdets utveckling delat och hänger på flera instanser.
Trafikverket kan dock påverka utfallet och förutsättningarna genom en stationsutformning som tar
hänsyn till platsens förutsättningar och värden.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-11-13Author
Lipschutz, Moa
Keywords
social konsekvensanalys
trafikplanering
hållbara stadsrum
fysisk planering
Västlänken
Series/Report no.
Masteruppsats i geografi med inriktning mot kulturgeografi
2012:9
Language
swe