"Jaha, får han läxa?" En undersökning av föräldraengagemanget i kulturskolan
Abstract
Vårt syfte är att undersöka hur föräldraengagemanget ser ut på kulturskolan samt hur det påverkar dess
verksamhet och elevernas utveckling. Våra huvudfrågeställningar är följande:
Hur yttrar sig föräldraengagemanget på kulturskolan?
Och vad får det för konsekvenser för verksamheten och eleverna?
Vi har valt att genomföra intervjuer med lärare och rektorer på två kulturskolor. Vi har transkriberat intervjuerna
och sedan redovisat dem utifrån de ämnen som vi vill belysa. I analysen av våra resultat har vi jämfört med
tidigare forskning om föräldraengagemang inom idrottsrörelsen och den obligatoriska skolan.
Det vi har kommit fram till är att föräldrars engagemang i huvudsak rör sitt eget barns aktiviteter och logistiken
kopplat till dessa. Det finns försvinnande litet engagemang som rör frågor kring utvecklingen av verksamheten.
Det finns dock en vilja hos lärarna att öka engagemanget. De ser många fördelar med intresserade föräldrar,
särskilt när det kommer till elevernas utveckling. Det finns framväxande åsikter som handlar om att kulturskolan
behöver bli bättre på att formulera sina mål med verksamheten och att tydliggöra sin verksamhet och därigenom
skapa en ökad förståelse och i längden ett ökat intresse.
Vi menar att detta ämne är något som är viktigt att ta i beaktning för oss som blivande lärare. Att ha mål för sin
undervisning och kunna förmedla dem anser vi vara viktigt för att få med sig föräldrarna och eleverna, och
därigenom skapa motivation och utveckling.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Davidsson, Anton
Magnusson, Henrik
Language
sv