dc.date.accessioned | 2012-11-23T15:45:50Z | |
dc.date.available | 2012-11-23T15:45:50Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/31516 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning: Syftet med arbetet är att undersöka svenska ungdomars kunskaper om det
svenska musikundret. Vidare synas skolans sätt att arbeta med musik. Studien har genomförts med
hjälp av enkätundersökning. Under arbetet granskas även skolans styrdokument.
Resultatet visar att de flesta ungdomarna i denna undersökning inte har någon uppfattning om det
svenska musikundret. De som dock har det har till större delen fått den informationen från olika
media som internet, radio och TV. ABBA är det band och Mamma mia den låt som flest ungdomar
relaterar till det svenska musikundret. Resultaten visar att skolan till viss mån arbetar med musik
som kunskapsverktyg. I de fall inom den musik som är en del av elevernas ungdomskultur samt de
olika kulturer som finns inom musik. I båda fallen var det vanligast att man lyssnade på musiken i
skolan som inlärning. Däremot är det svårt att säga hur det därefter har följts upp då endast en
mindre skara säger sig ha diskuterat det i klassen eller läst om det. Undersökningen visar att
förutom att vara med vänner och familj är musiklyssnande det som ungdomar mest gillar att göra.
Denna information är något som skolan kan använda sig av i framtiden. Skolan bör inte vara
frånskild denna del av ungdomskulturen utan snarare använda sig av den. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Det svenska musikundret. Ungdomars kunskap om det svenska musikundret och hur skolan arbetar med musik | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |