"Leker du med killsaker?" - om hegemonisk maskulinitetsstruktur i förskolan
Abstract
Sammanfattning:
Genus är det socialt konstruerade könet som skapas i samhället och resulterar i normer och
värderingar som påverkar hur vi lever våra liv. Vårt syfte med undersökningen är att
synliggöra om det finns några traditionella könsmönster i förskolan, samt att ta reda på hur
barnen förhåller sig till dessa i sådana fall. Den metod vi utgick ifrån vid insamlandet av
material till vår studie var observation. Vi har befunnit oss i bakgrunden vid genomförandet
för att få en så objektiv bild av studieämnet som möjligt. Vårt resultat har vi valt att
sammanställa utifrån våra frågeställningar, i tre olika kategorier: Rosa - den omdiskuterade
färgen, Föreställningar kring kvinnligt och manligt, samt Könskodade föremål och
företeelser. Det vi har kommit fram till i vårt resultat är att det på de förskolor vi har studerat
förekommer en hegemonisk maskulinitetsstruktur, där flickor och pojkar har olika
förväntningar på sig som de även själva speglar. I vår analytiska diskussion diskuterar vi kring
hur arbetet inom förskolan för att motverka denna normativa struktur skulle kunna te sig. I
relation till detta redogör vi för pedagogernas förhållningssätt och roll i en strävan efter att
utmana dessa traditionella könsmönster.
Degree
Student essay