"Hur vet du det?" Boksamtal om olika typer av bilderböcker i förskolan
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med studien är att undersöka hur man kan fördjupa boksamtal om bilderböcker i förskolan. Genom att
välja bilderböcker med olika grad av komplexitet i förhållandet mellan text och bild vill vi se om det blir någon
skillnad mellan boksamtalen med avseende på pedagogens respektive barnens aktivitet.
I urvalet av bilderböcker till boksamtalen valde vi en symmetrisk och en kontrapunktisk bok enligt Nikolajevas
kategorisering (000:). Vi använde oss av Historien om någon (Löfgren & Möller-Nielsen 1951) som
representant för den symmetriska bilderboken samt Den farliga resan (Jansson 1977) som representant den
kontrapunktiska bilderboken.
Den metod som användes var kvalitativ där vi genomförde fyra boksamtal med förskolebarn utifrån Chambers så
-inriktning, varav två med Historien om någon och två med Den farliga resan.
Våra resultat visar att det finns större potential för boksamtal om den kontrapunktiska bilderboken, men att även
den symmetriska bilderboken kan leda till engagerade och fördjupade boksamtal. Skillnaderna mellan samtalen
om böckerna från den symmetriska respektive den kontrapunktiska kategorin, blev alltså inte så stora som vi
hade förväntat oss.
De viktigaste konsekvenserna av resultatet är att en ökad kunskap hos pedagogerna om bilderböckernas olikheter
och vad de olikheterna kan ha för inverkan på boksamtalet, ger större möjlighet till givande boksamtal och
därmed lärande om både bild, text och samspelet däremellan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Källström O´Donoghue, Cecilia
Sahlin, Malin
Language
sv