dc.contributor.author | Johansson, Sandra | sv |
dc.contributor.author | Schmeikal, Madeleine | sv |
dc.date.accessioned | 2012-11-23T15:45:51Z | |
dc.date.available | 2012-11-23T15:45:51Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/31522 | |
dc.description.abstract | Syftet med den här studien är att undersöka hur lusten att läsa ser ut bland barn idag och om läsning av Harry
Potter utvecklar läslusten. Vi vill få en djupare förståelse till varför böckerna om Harry Potter fascinerar barn i
skolan och även om de bidrar till att öka läslusten hos barnen. Vi tog, med hjälp av samtalsintervjuer, reda på hur
några elever i årskurs 6 läsvanor såg ut. Frågorna vi ställde berörde elevernas läsning generellt och deras läsning
av Harry Potter speciellt. Vi använde oss av olika kritikers och forskares tankar angående Harry Potter och dess
eskalerande genom åren och fann mycket negativ kritik. Dock fick vi, utifrån informanterna, material av en
annan åsikt. Resultatet vi fick fram stämde någorlunda överens med vår hypotes att läsning av Harry Potter
främjar barns lust att läsa. Den insikten kan gynna arbetet med olika genrer av litteratur inom läraryrket. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Harry Potter | sv |
dc.subject | läslust | sv |
dc.subject | fantasy | sv |
dc.subject | högläsningens bety | sv |
dc.title | Harry Potter och läslustens fördelar - en studie av läsning av Harry Potterböckerna och dess inverkan på elevers läslust | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |