Visa enkel post

dc.contributor.authorJohansson, Sandrasv
dc.contributor.authorSchmeikal, Madeleinesv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:51Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:51Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31522
dc.description.abstractSyftet med den här studien är att undersöka hur lusten att läsa ser ut bland barn idag och om läsning av Harry Potter utvecklar läslusten. Vi vill få en djupare förståelse till varför böckerna om Harry Potter fascinerar barn i skolan och även om de bidrar till att öka läslusten hos barnen. Vi tog, med hjälp av samtalsintervjuer, reda på hur några elever i årskurs 6 läsvanor såg ut. Frågorna vi ställde berörde elevernas läsning generellt och deras läsning av Harry Potter speciellt. Vi använde oss av olika kritikers och forskares tankar angående Harry Potter och dess eskalerande genom åren och fann mycket negativ kritik. Dock fick vi, utifrån informanterna, material av en annan åsikt. Resultatet vi fick fram stämde någorlunda överens med vår hypotes att läsning av Harry Potter främjar barns lust att läsa. Den insikten kan gynna arbetet med olika genrer av litteratur inom läraryrket.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectHarry Pottersv
dc.subjectläslustsv
dc.subjectfantasysv
dc.subjecthögläsningens betysv
dc.titleHarry Potter och läslustens fördelar - en studie av läsning av Harry Potterböckerna och dess inverkan på elevers läslustsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post