• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Återkoppling - En undersökning om återkopplingens roll i utbildningen för gymnasielärare i svenska och engelska

Abstract
Sammanfattning: Flertalet språkforskare, utomlands liksom i Sverige, förespråkar en allsidig återkoppling till eleven och dennes insats, samt ett pågående arbete med återkopplingen för att stärka lärandeprocessen. I en tid då formativ bedömning är på stark frammarsch tycks återkoppling vara än mer aktuell, särskilt i förening med det sociokulturella läroperspektivet som åberopar en kommunikativ ansats i undervisningen. Detta, anser författaren, skapar ett behov av att verksamma lärare får utbildning i att ge framåtsyftande återkoppling på ett konkret, tydligt och effektivt sätt. Syftet med denna uppsats är att undersöka om och hur sådan utbildning ges till blivande gymnasielärare inom svenska och engelska, detta undersöks från två håll – genom intervjuer med verksamma lärare, och med lärarutbildare. Tre frågeställningar används för att besvara uppsatsens syfte (i) vad säger utbildningsplanerna för lärarutbildningarna om återkoppling? (ii) vad får lärarstudenter för utbildning i att ge återkoppling till elever under sina ämnesstudier? (iii) i vilken utsträckning anser de deltagande språklärarna att de har fått utbildning i att ge återkoppling? Undersökningen har funnit att (a) utbildningsplanerna yppar inga mål eller kriterier för kunskaper i vare sig återkoppling eller formativ bedömning; (b) lärarstudenterna får viss utbildning i att ge återkoppling enligt respondenterna inom ämnesutbildningen; (c) de deltagande språklärarna anser sig inte blivit utbildade i att ge återkoppling. Återkoppling är ett kraftfullt verktyg och det finns fortfarande frågor att besvara i hur den bäst kan formas för att vara positiv och långvarigt framåtsyftande. Författaren åberopar mer forskning för att stärka (eller möjligen ifrågasätta) återkopplingen syfte och roll, och för att förtydliga dess komplexitet. Författaren till denna uppsats anser att återkopplingen som kommunikativt verktyg är ovärderlig i en processorienterad undervisning men att läraren måste få utbildning i att ge återkoppling på ett sätt som syftar framåt för elevens vidare utveckling. ii
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31524
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_31524_1.pdf (836.9Kb)
Date
2012
Author
Lindqvist, Åsa
Keywords
återkoppling
lärarutbildning
bedömning för läran
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV