Show simple item record

dc.contributor.authorGustafsson, Klarasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:51Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:51Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31527
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med denna uppsats är att undersöka hur bilden av lärarutbildning konstrueras i det direktiv (Dir. 007:103) som ligger till grund för utredningen av den lärarutbildning som startade hösten 011. För att uppfylla syftet besvaras frågorna -Vilket/vilka är lärarutbildningens huvudsakliga syfte(n) och mål? -Vad styr lärarutbildningens utformning? -Vad framställs som viktigt en lärarutbildningen? I uppsatsen används diskusanalytiska teorier för att analysera hur lärarutbildningen konstrueras. Denna teori operationaliseras med hjälp av språkvetenskapliga redskap. Dessa är faktiska yttranden, faktum och ramar, och icke-faktiska yttranden uttryckta med olika modala hjälpverb och därmed olika grad av krav. Dessutom studeras kausalitet för att se hur olika delar görs relevanta för varandra. Studien visar att faktum används för att artikulera vad lärarutbildning och en god lärare är. Lärarutbildningen ska vara ett styrverktyg för staten och ha en struktur som ger skolan den personal den behöver. Välutbildade lärare är lärare med goda ämneskunskaper samt med kunskaper i läs- skriv- och matematikinlärning samt specialpedagogik. Ramar används i materialet för att presentera brister i tidigare lärarutbildning och Högskoleverket samt Riksrevisionen är de som används som gynnande röster. Icke-faktiska yttranden uttrycks främst med deontiskt skall vilket anger en hög grad av krav. Det som krävs är skolans behov av kompetens ska styra utformningen av utbildningen samt att ämneskunskaper får ett stort fokus. Att olika inriktningar på utbildningen får olika identitet är ocksåsv
dc.language.isosvsv
dc.subjectlärarutbildningsv
dc.subjectdiskursanalyssv
dc.subjectspråkvetenskapsv
dc.titleMed fokus på ämnesstudier och olikheter - en studie av konstruktionen av 2011 års lärarutbildningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record