Show simple item record

dc.contributor.authorLefalk, Marianasv
dc.contributor.authorAhmed, Tubasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:52Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:52Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31528
dc.description.abstractSyfte Studiens syfte med detta examensarbete är att undersöka två skolor som arbetar med nyanlända elever, och undersöka och intervjua pedagogernas om undervisning i relation till integration. Vad har de för förhållningssätt till integration i skolan och vilka metoder arbetar de med? Vi kommer att titta på styrdokumenten kring detta ämne. Vi har utgått från dessa frågeställningar: Hur ser pedagogerna på sin undervisning för de nyanlända? Vilka metoder använder du som pedagog för elevernas integration? Vad finns det för möjligheter eller hinder för integration för dessa elever? Metod Vi har valt att använda oss av kvalitativa intervjuer med sex pedagoger som är verksamma i förberedelseklasser. Samt av tre deltagande observationer. Resultat Resultatet visade att det svenska språket har en stor betydelse för de nyanlända elevernas utveckling, lärande och integration. Samtliga pedagoger framhåller modersmålets betydelse i undervisningen för den nyanlända elevens kunskapsutveckling, en annan aspekt som visade sig under observationerna var att gruppsamspelet spelar en stor roll i lärandets utveckling. Det sociokulturella perspektivet är grunden till undervisningen. Alla intervjuade pedagoger i denna studie anser att kultur och språk hänger ihop och alla värderade de sambandet mellan språk och kultur. De anser att modersmålslärare måste ha goda kunskaper i svenska språket och om det svenska samhället för att kunna hjälpa eleven med språket, ämnens kunskap och integrering. Pedagogernas uppgift är att hjälpa de nyanlända eleverna att komma in i det svenska samhället och de påpekar på vikten av att skriva in eleverna i en FBK samtidigt som en ordinarie klass för att underlätta elevernas integrering.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectnyanländasv
dc.subjectförberedelseklasssv
dc.subjectpedagogsv
dc.subjectintegrationsv
dc.titleLärande för integration - En kvalitativ studie om att arbeta med nyanlända elever i förberedelseklasssv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record