Pedagogens ansvar kring barn i sorg
dc.contributor.author | Hagberg, Miriam | sv |
dc.date.accessioned | 2012-11-23T15:45:52Z | |
dc.date.available | 2012-11-23T15:45:52Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/31530 | |
dc.description.abstract | Som pedagog möter man ibland barn i kris och i min studie undersöker jag kring vilket ansvar pedagogen har. Vad förväntas av pedagogen och hur kan man underlätta för barnen i en svår situation. Vilka hjälpmedel finns det att använda sig av i en svår situation? Jag har intervjuat både anhöriga och verksamma pedagoger, samt studerat styrdokumenten för att få en förståelse hur det går till idag och hur skolverket anser att det skall gå till. Inom läraryrket kommer man att träffa många olika barn med olika behov och jag anser att det är viktigt att vara medveten om vilket ansvar som ligger på pedagogen och hur man hanterar en krissituation bäst utifrån elevensbehov. Min undersökning tyder på att skolans pedagoger införskaffar sig erfarenheter men saknar utbildning inom ämnet. Handlingsplaner är något som blivit mer aktuella efter katastrofer som Tsunamin och Estonia men trots det säger min undersökning att pedagogerna saknar information kring dokumentet. Styrdokumenten påvisar att pedagogen har ett visst ansvar för eleverna. (41) | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Barn | sv |
dc.subject | kris | sv |
dc.subject | sorg | sv |
dc.subject | ansvar | sv |
dc.subject | skiljsmässa | sv |
dc.subject | pedagog | sv |
dc.title | Pedagogens ansvar kring barn i sorg | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |