• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Värdegrund och Livskunskap – en studie om pedagogers och lärares uppfattningar

Abstract
Sammanfattning: Vi har i studien intervjuat personer som är verksamma i förskola och skola då vi forskare kommer att arbeta med olika åldersgrupper i framtiden. För att kunna skilja verksamheterna åt har vi valt att benämna de i förskolan för pedagoger och de i skolan för lärare. Studien har till syfte att synliggöra pedagogers och lärares uppfattningar rörande värdegrunden och livskunskap som avsatt tid/ämne. Vi har utgått ifrån tre frågeställningar. Hur resonerar pedagoger/lärare gentemot integrering av värdegrundsarbetet i verksamheten? Vilka uppfattningar finns gentemot livskunskap? Hur kan man arbeta med värdegrunden och livskunskap i de pedagogiska verksamheterna? Tillvägagångssättet har sin utgångspunkt i intervjuer då vi ansåg att just den metoden var det som lämpade sig bäst då vi ville få reda på uppfattningar vilket fysisk dialog bidrar till. Intervju gav även en möjlighet att ställa följdfrågor till respondenten. Efter genomförda undersökningar kan vi dra slutsatsen att samtliga pedagoger anser att värdegrunden skall vara ett förhållningssätt. Lärarna delade den uppfattningen men de tryckte på att lektioner är ett bra arbetssätt rörande värdegrunden. Pedagogernas uppfattningar om livskunskap är att de var tveksamma då de inte har schemalagt dagen på samma sätt som i skolan. lärarna hade en positiv inställning till livskunskap, dock såg de en problematik med att det kanske inte får de effekter man eftersträvar. Det finns en rad olika förslag på hur man kan arbeta med värdegrund och livskunskap, till exempel, förhållningssätt, avsatt tid, temaarbete. Studien har stor relevans i samtliga pedagogiska verksamheter. Läroplanen för förskola likväl som läroplan för grundskola, förskolan och fritidshem eftersträvar ett aktivt värdegrundsarbete i verksamheterna. Riktlinjerna är aningen otydliga vilket ökat vårt intresse för att ta reda på pedagogernas samt lärarnas uppfattningar. Relevansen av livskunskapen är märkbar då begreppet befinner sig under en aktuell debatt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31531
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_31531_1.pdf (140.7Kb)
Date
2012
Author
Bodin, Michaela
Hallner, Sofia
Lindell, Emelie
Keywords
Värdegrund
livskunskap
förhållningssätt
avsatt
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV