Show simple item record

dc.contributor.authorTamdjidi, Ghazalehsv
dc.contributor.authorFalk, Martinasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:52Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:52Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31532
dc.description.abstractVår studie handlar om hur en samverkan och samarbete kan se ut på två skolor, ett arbetslag mellan fritidshem och skola. Mellan fritidspedagoger och lärare för de tidiga åldrarna. Undersökningen görs för att vi vill belysa vilka faktorer som påverkar hur en samverkan mellan skola och fritidshem kan se ut i praktiken. Det finns inte mycket forskning kring dessa ämnen därför är det viktigt och belysa verksamheterna. De två yrkesgrupperna förväntas samarbeta i skola och fritids för att skapa en helhet för barnet under hela dagen. Med hjälp av intervjuer och en enkätundersökning av fritidspedagoger och lärare för de tidiga åldrarna, belyser vi studien utifrån deras perspektiv på samverkan och samarbete. Hur kan samverkan och samarbete se ut, med hjälp av följande frågeställningar. 1. Finns det en samverkan och samarbete mellan fritidspedagoger och lärare? . Vilka för och nackdelar anser lärare och fritidspedagoger att det finns samverkan och samarbete mellan skola och fritidshemmet? 3. Finns det skillnader mellan en fritidspedagog och lärare i skola? Beroende på vilka yrkesroller fritidpedagogerna och läraren har och vad dessa yrkesroller står för belyses i studien. Vi har använt oss av begreppen samarbete, samverkan, yrkesroll, fritidspedagog, lärare och kommunikation utifrån Lgr 11 och riktlinjer för samverkan och samarbete.. De tillvägagångssätt som vi har använt oss av är gruppintervju, enskilda intervjuer och en enkätundersökning. Enkätundersökningen är utifrån en lärares perspektiv och grupp/enskilda intervjuer är utifrån fritidspedagogernas perspektiv. I resultat delen presenteras intervjusvaren från fem respondenter som sedan analyserades utifrån vårt syfte och frågeställningarna. Eftersom fritidspedagoger kompletterar lärare under skoltid är det viktigt att belysa hur fritidspedagoger och lärare samarbetar och samverkar ute i praktiken. Fritidspedagoger och lärare har olika avtal därför är det intressant och lyfta fram hur dessa två yrkesroller kan samverka och samarbeta.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSamarbetesv
dc.subjectSamverkansv
dc.subjectYrkesrollsv
dc.subjectFritidspedagogsv
dc.subjectLsv
dc.titleHur ser samverkan och samarbete ut i skola och fritidshem - Utifrån lärare och fritidspedagogers perspektivsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record