dc.description.abstract | Vår studie handlar om hur en samverkan och samarbete kan se ut på två skolor, ett arbetslag mellan fritidshem
och skola. Mellan fritidspedagoger och lärare för de tidiga åldrarna. Undersökningen görs för att vi vill belysa
vilka faktorer som påverkar hur en samverkan mellan skola och fritidshem kan se ut i praktiken. Det finns inte
mycket forskning kring dessa ämnen därför är det viktigt och belysa verksamheterna. De två yrkesgrupperna
förväntas samarbeta i skola och fritids för att skapa en helhet för barnet under hela dagen. Med hjälp av
intervjuer och en enkätundersökning av fritidspedagoger och lärare för de tidiga åldrarna, belyser vi studien
utifrån deras perspektiv på samverkan och samarbete. Hur kan samverkan och samarbete se ut, med hjälp av
följande frågeställningar.
1. Finns det en samverkan och samarbete mellan fritidspedagoger och lärare?
. Vilka för och nackdelar anser lärare och fritidspedagoger att det finns samverkan och samarbete mellan skola
och fritidshemmet?
3. Finns det skillnader mellan en fritidspedagog och lärare i skola?
Beroende på vilka yrkesroller fritidpedagogerna och läraren har och vad dessa yrkesroller står för belyses i
studien. Vi har använt oss av begreppen samarbete, samverkan, yrkesroll, fritidspedagog, lärare och
kommunikation utifrån Lgr 11 och riktlinjer för samverkan och samarbete.. De tillvägagångssätt som vi har
använt oss av är gruppintervju, enskilda intervjuer och en enkätundersökning. Enkätundersökningen är utifrån
en lärares perspektiv och grupp/enskilda intervjuer är utifrån fritidspedagogernas perspektiv. I resultat delen
presenteras intervjusvaren från fem respondenter som sedan analyserades utifrån vårt syfte och
frågeställningarna.
Eftersom fritidspedagoger kompletterar lärare under skoltid är det viktigt att belysa hur fritidspedagoger och
lärare samarbetar och samverkar ute i praktiken. Fritidspedagoger och lärare har olika avtal därför är det
intressant och lyfta fram hur dessa två yrkesroller kan samverka och samarbeta. | sv |