Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Jessicasv
dc.contributor.authorForslid, Sofiesv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:52Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:52Z
dc.date.issued2007sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31534
dc.description.abstractSammanfattning: I Skolinspektionens kvalitetsundersökning från februari 01 togs beslut gällande hur två skolor uppnår det demokratiska uppdraget. Skolorna ligger i olika områden, ett med hög socioekonomiskt status och ett med låg. Skolan som har låg status har fått kritik för hur de hanterar det demokratiska uppdraget. Den andra skolan har inte fått någon sådan kritik. För att försöka förstå varför det förhåller sig på detta sätt, har vi genomfört en undersökning vars syfte är att jämföra hur lärare på två skolor som är belägna inom två områden med olika socioekonomisk status arbetar med skolans demokratiska uppdrag. Undersökningen har genomförts med hjälp av kvalitativa halvstrukturerade intervjuer med fyra lärare. Intervjuerna genomfördes enskilt och var utformade för att få ut faktisk information, åsikter, attityder, berättelser samt livshistorier. Det transkriberade intervjumaterialet analyserades med hjälp av meningskoncentrering i syfte att jämföra lärares tankar och arbetssätt om det demokratiska uppdraget. Resultatet visar att det inte finns någon likvärdighet i skolan, eftersom det existerar olika förutsättningar för skolor och dess lärare att arbeta med det demokratiska uppdraget. En slutsats som vi drar utifrån vårt material är att skolors sammanhållning och ledning påverkar skolors möjlighet att bedriva det demokratiska uppdraget, vilket i sin tur påverkar elevernas förutsättningar att utveckla en god demokratisk kompetens och att bli aktiva demokratiska medborgare. Bristen på en likvärdig skola, när det gäller skolans demokratiska uppdrag, kan på sikt hota det demokratiska samhället, eftersom eleverna inte ges samma möjligheter att utvecklas till aktiva demokratiska medborgare.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectDemokratisv
dc.subjectSkolans demokratiska uppdragsv
dc.subjectSocioekonsv
dc.title”… det finns ingen likvärdig skola...” - En jämförande studie av hur lärare arbetar med skolans demokratiska uppdragsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record