Minoritetselever har det tuffare – En kvalitativ studie av läromedel för svenska som andraspråk
Abstract
Sammanfattning
Uppsatsen syftar till att granska hur väl anpassade läromedlen för svenska som andra språk är för
minoritetselever utifrån frågor som berör minoritetselevers skolframgång. Frågorna som ska besvaras är:
-Följer läromedlen riktlinjerna om det som föreskrivs om kultur, språk och identitet i gällande kursplan
för svenska som andra språk?
-Kan eleverna identifiera sig med läromedlen?
-Finns det ett interkulturellt perspektiv i läromedlen?
-Innehåller läromedlen någon form av diskriminering?
Källmaterialet för studien består av tre olika läromedel för svenska som andraspråk som inkluderar textböcker
och lärarhandledningar. Materialen som granskas är skrivna i enlighet med både den gamla läroplanen Lpo-94
och den nya läroplanen Lgr-11 därför har även en jämförelse mellan dessa läroplaner gjorts. Läromedlen som
granskas berör de tidigare skolåren. Den metod som används i undersökningen är en kvalitativ textanalys.
Resultaten av undersökningen visar att läromedlen skiljer sig åt i hur de behandlar de ämnen som frågorna berör.
De läromedel som var skrivna utefter Lpo-94 uppfyller några av de krav som Lgr-11 ställer om kultur, språk och
identitet. Läromedlen innehåller identifikationsmöjligheter för eleverna men däremot saknas ett interkulturellt
perspektiv i flertalet läromedel. Vi menar också att man för två av läromedlen kan tala om inslag av indirekt och
systematisk diskriminering. De didaktiska konsekvenserna av studien är att resultaten berör inte bara lärare i
svenska som andra språk. Resultaten är också relevanta även för lärare i andra ämnen som kommer i kontakt
med elever vars förstaspråk inte är svenska.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Tayebi, Sahar
Larsen, Emma
Keywords
Minoritetselever
skolframgång
kultur
identifier
Language
sv