Villkor och strategier för elevens lärande och måluppfyllelse i ämnet hantverksteknik på frisörprogrammet
Abstract
Bakgrund: Gymnasieelevers måluppfyllelse är en ofta diskuterad fråga. Inte minst införandet av en ny läroplan,
Gy 11, hösten 2011 aktualiserar frågor om vad som påverkar elevers möjlighet att nå uppsatta kunskapsmål.
Syfte och frågeställningar: Syftet med föreliggande examensarbete är att belysa villkor och strategier för
elevens måluppfyllelse i ämnet hantverksteknik på frisörprogrammet. Analysen bygger på forskning samt
intervjuer med lärare och elever på frisörprogrammet. Arbetets frågeställningar är:
- Vilka förutsättningar menar elever respektive lärare behövs för att elever ska uppnå
kunskapsmålen i ämnet hantverksteknik på frisörprogrammet?
- Vilka strategier använder lärare för att elever ska uppnå kunskapsmålen?
- Vilken påverkan har skolan som organisation, enligt lärare och elever, för lärarnas situation och
elevernas kunskapsutveckling?
Metod: För att besvara syfte och frågeställningar har forskning och intervjuer använts. Intervjuundersökningen
omfattar totalt fem halvstrukturerade intervjuer, tre enskilda intervjuer med lärare och två gruppintervjuer med
fem respektive sex elever.
Resultat: Intervjuer och forskning visar att lärande förutsätter att eleven erfar motivation samt en miljö som
stödjer elevens lärande. Det pedagogiska ledarskapets utgångspunkt bygger på att lärare arbetar för att skapa en
god relation med eleven, vilket lärare framhåller kan vara problematiskt när eleven inte är motiverad till att lära.
Lärarna uppger att de använder olika strategier för att nå elevers skilda behov samt motivera eleverna. En central
strategi är att verklighetsanpassa undervisningen. Studien visar att strategin, trots goda intentioner, också kan
medföra risker för lärande och motivation hos eleven. Även skolorganisationen kan fungera begränsande i och
med ens ansvarsfördelning som begränsar lärarens autonoma arbete samt elevens lärande. Resultatet visar också
att det kan finnas risk för att elevens lärande nedprioriteras i relation till ekonomiskt vinst.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Eriksson, Linda
Keywords
Lärandets villkor
motivation
miljö
måluppfyllel
Language
sv