Show simple item record

dc.contributor.authorBjörnkvist, Emeliesv
dc.contributor.authorFridolf, Teresesv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:53Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:53Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31542
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka åtta lärares kodväxling mellan engelska och svenska i engelskundervisningen, med utgångspunkt i lärare och elevers erfarenheter och attityder. Syftet konkretiseras genom följande forskningsfrågor: Hur och i vilken utsträckning anser lärarna sig växla mellan engelska och svenska i engelskundervisningen? Till vilken grad stämmer lärarnas uppfattning om sin kodväxling med elevernas?, Är det möjligt att urskilja några tendenser till att lärares kodväxling påverkar elevernas språkbruk och i så fall vilka?, Vilka fördelar respektive nackdelar finns det, enligt lärarna, med kodväxling?. Studien har genomförts genom kvalitativa enkätundersökningar som gav varierande svar kring lärarnas kodväxling. Den slutsats som studien gett upphov till är framför allt att kodväxling i engelskundervisning existerar, att den i viss mån påverkar elevernas språkbruk samt att den alltid bör motiveras för att bidra till elevernas språkutveckling. Studien bidrar till att tydliggöra problematiken med att använda/överanvända förstaspråket i andraspråksundervisningen, vilket möjliggör för lärare att reflektera över sitt språkbruk och kodväxlingens konsekvenser.sv
dc.language.isosvsv
dc.title"Det är viktigt att eleverna får 'frottera' sig i språket" - En studie av åtta lärares och deras elevers erfarenheter av och attityder till lärarens kodväxling mellan engelska och svenska i engelskundervisningensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record