• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utemiljön som pedagogiskt rum för undervisning och lärande i matematik

Abstract
Sammanfattning Syftet med vår kvalitativa studie är att genom djupgående intervjuer undersöka hur tre pedagoger samt två elevgrupper om sammanlagt sex elever ser på utomhusmatematik. Vi har gjort ett strategiskt urval då samtliga intervjuade pedagoger arbetar aktivt med utomhusmatematik i sin undervisning. Våra frågeställningar handlar om vad de tre aktuella pedagogerna har för syn på utomhusmatematik med avseende på elevers matematikinlärning, hur de påstår att de använder sig av utomhusmatematik och hur de sex aktuella eleverna säger sig uppleva utomhusmatematik. Studien stödjer sig i de tre teorierna sociokulturellt perspektiv, learning by doing och fenomenografi & variationsteorin. Resultatet visar att samtliga intervjuade pedagoger har en liknande syn på utomhusmatematiken. De anser att inlärningen gynnas genom utomhusmatematik, då eleverna får ett verklighetsbaserat lärande och får använda hela kroppen och alla sina sinnen. Pedagogerna arbetar regelbundet med utomhusmatematik och kunde ge många relevanta och konkreta exempel på hur de arbetar med matematik utomhus. De nämnde till exempel fördelarna med att arbeta med matematiska begrepp utomhus och talade om vikten av att använda sig av de material som finns i naturen. Elevresultatet blev dock väldigt splittrat mellan de två grupperna av elever. Ena gruppen tyckte att man lärde sig matematik bättre utomhus och tyckte om att arbeta på det här sättet medan den andra gruppen föredrog att arbeta läroboksbundet under matematiklektionerna. Båda grupperna hade dock en god metakognitiv förmåga och kunde visa på fördelarna med utomhusmatematik kopplat till sin egen inlärning. Dock underskattade båda elevgrupperna lärarens motiv till att bedriva undervisning utomhus och trodde hon ville att de skulle få springa av sig. Vår slutsats av detta är att en bättre kommunikation mellan pedagoger och elever om syftet med utomhusmatematiken skulle påverka elevernas inlärning ytterligare. Vidare är vår slutsats att utomhusmatematik är gynnsamt för elevers inlärning i kombination med läroboksbunden matematikundervisning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31544
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_31544_1.pdf (183.9Kb)
Date
2012
Author
Hassel, Therese
Olsson, Sofie
Gohari, Asadeh
Keywords
Utomhusmatematik
utomhuspedagogik
matematikinlär
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV