Show simple item record

dc.contributor.authorSetterberg, Henningsv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:53Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:53Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31546
dc.description.abstractBakgrund Elevperspektivet på bedömning har blivit försummat inom forskningen, vilket medför att det endast finns begränsad förhandsinformation om vad som påverkar mottagaraspekten vid en formativ bedömningsprocess. Fler induktiva studier behöver därför göras som belyser denna aspekt, i syfte att finna tänkbara faktorer som påverkar huruvida en bedömning ska lyckas bli just formativ, och därigenom stärka lärandet. Denna bild av forskningsläget stärks av Skolverket som uppmanar till vidare studier inom området. Studier som belyser mottagaraspekten av formativ bedömning kan således anses ha vetenskaplig relevans. Syfte Syftet med studien är således att belysa elevers uppfattningar och upplevelser av formativ bedömning, och att genom detta försöka finna tänkbara faktorer som påverkar mottagaraspekten vid en formativ bedömningsprocess. Frågeställningar Utifrån detta har tre huvudfrågeställningar formulerats: 1. Hur uppfattar elever innebörden av bedömning? . Hur upplever elever bedömning? 3. Hur uppfattar elever att en tydlig bedömning ser ut och vad gör en bedömning tydlig? Metod: Frågeställningarna har försökt besvarats med hjälp av semi- strukturerade samtalsintervjuer av respondentkaraktär. Närmare bestämt har åtta gymnasieelever intervjuats, som går i en klass där läraren aktivt arbetar med formativ bedömning. Materialet har sedan analyserats utifrån ett fenomenologiskt perspektiv, genom att likheter och skillnader har lyfts fram, för att fånga det centrala. Resultat: Eleverna uppfattar att bedömning först och främst är till för eleven. Den kan dels syfta till kontroll men också att vara stärkande. Av intervjusvaren framkommer att bedömning är en kommunikativ process som kan uppfattas och missförstås av eleverna. Eleverna framhåller därav att en tydlig bedömning är en bedömning som är saklig och där syftet är tydligt. Betydelse för läraryrket: Studien ger ökad insikt och förståelse för elevers syn på bedömning, och pekar på viktiga bitar som påverkar den formativa bedömningsprocessen, något som kan hjälpa lärare i deras bedömningsarbete.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectBedömningsv
dc.subjectFormativ bedömningsv
dc.subjectBedömning för läransv
dc.titleFormativ bedömning – Ett elevperspektivsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record