dc.contributor.author | Aronsson, Niklas | sv |
dc.contributor.author | Bäckman, Tomas | sv |
dc.date.accessioned | 2012-11-23T15:45:53Z | |
dc.date.available | 2012-11-23T15:45:53Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/31548 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Hösten 011 genomfördes en reform av Gymnasieskolan, Gy011. Med den kom ny struktur på och
innehållsförändringar i matematikkurserna. Vårt syfte är att undersöka huruvida de förändringar som skett i
matematikkurserna går att spåra till de undersökningar som görs av svenska elevers matematikkunskaper. Våra
frågeställningar är då: Vilka förändringar har gjorts och vilket stöd finns för dessa i TIMSS Advanced 008 och
PISA 009. För att besvara våra frågeställningar har vi redogjort för resultaten i nämnda undersökningar, samt
gjort en kvalitativ textanalys av kursförändringarna genom att se på tidigare kursplaner och den nya ämnesplanen.
Slutligen har vi relaterat kursförändringarna till undersökningarnas resultat. Vårt resultat var att kursförändringarna
inom matematik i Gy011 har stöd i de omnämnda undersökningarna. Detta har relevans för läraryrket då det
innebär att förändringarna kan ses som sanktionerade av ämnespedagogiska- och didaktiska faktorer vilket kan
bidra till acceptans och stöd för reformen ur matematiklärares synpunkt. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Kursplan | sv |
dc.subject | ämnesplan | sv |
dc.subject | textanalys | sv |
dc.subject | timss advanced 20 | sv |
dc.title | Reformerarad matematik, på rätta grunder? | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |