Begreppsförståelse i bildundervisningen. Framställning, reflektion, kontext och funktion.
Abstract
Sammanfattning
Syfte, huvudfråga
Syftet med studien var att undersöka hur bildlärare på det estetiska programmet i gymnasiet – Gy11, arbetar med
och ser på begreppsanvändning och begreppsbildning i bildundervisningen. Vilka aspekter för
begreppsanvändning och begreppsbildning anses som betydande, och vilken funktion har
framställningsprocessen och reflektionen för bildandet av begrepp?
Metod och material
Undersökningen bygger på en kvalitativ intervjustudie med fyra bildlärare från tre olika gymnasieskolor som
arbetar på det estetiska programmets inriktning bild och formgivning. Intervjuerna har analyserats enligt
hermeneutisk tolkning utifrån studiens syfte. Den teoretiska anknytningen behandlar bildämnets historia och
ämneskonceptioner, vilka levt kvar genom ett så kallat görande där reflektion kring och kommunikation med
bilder inte prioriterats. Vidare har teorier om begreppsbildning bearbetats, där aspekterna erfarenhet, kontext,
funktion, reflektion och mening verkat som viktiga komponenter för förståelse av begrepp.
Resultat
Analysen av intervjuerna skildrar ett resultat där görandet fortfarande får mest utrymme i bildundervisningen.
Begreppsbildning är enligt informanterna också avhängig en förankring i det praktiska arbetet. På så vis är
begreppen ingripna i en given kontext och erfarenheter liksom begreppens funktion får en betydelse. Bildämnet
bör enligt lärarna fungera som ett brett ämne, där många tekniker och medier erbjuds. Emellertid förefaller det så
som beskrivs, att traditionella och praktiskt baserade medel och begrepp främst behandlas. Informanterna har
även svårt att föra fram vilka begrepp som bör vara centrala inom bildämnet.
Betydelse för läraryrket
Lärarna beskriver vikten av att arbeta med reflektion och analys i bildundervisningen, men det nämns inte som
någon huvuddel. Erfarenheter som reduceras till att enbart beröra praktik eller teori tenderar att verka i en
meningslös riktning vad gäller förståelse för begrepp. Genom att i större utsträckning föra in reflektion i
kombination med görandet, samt genom att skapa ett meningsfullt sammanhang där elevernas egna visuella
erfarenheter och nutida medier tas tillvara, kan bildundervisningen skapa goda förutsättningar för
begreppsbildning.
Degree
Student essay