”Då tar man tag i det lilla, lilla positiva som de har, och så utvecklar man det… Så gott det går” – En studie i hur idrottslärare bemöter gymnasieelever som inte vill delta i idrottsundervisningen
Abstract
Sammanfattning: Trots att ämnet idrott är ett av de populäraste i skolan väljer många
elever att inte delta. Studien undersöker, med hjälp av intervjuer och
tidigare forskning, varför det är så. Sju lärare på olika gymnasieskolor
intervjuades. Tidigare forskning inom området presenteras också, samt
en genomgång av ämnets historia och ställning idag.
Elevtyper som inte deltar är vanligtvis sådana som inte idrottar på sin
fritid, som har negativa erfarenheter av (skol)idrott sedan tidigare, samt
har en lägre färdighet i ämnet. Elever på praktiska program är
överrepresenterade, likaså elever med lägre betygssnitt.
För att få dessa elever att delta menar lärarna att det krävs
individanpassade lösningar, som utgår från elevens behov och syftar till
att successivt återföra denne till ordinarie undervisning, lektioner och
aktiviteter som är kul och varierade, samt att tävlingsmomentet tonas
ned för att undvika att elever jämförs med varandra och de mindre
talangfulla slås ut. Det är även viktigt med en god relation mellan eleven
och läraren för att skapa ett förtroende. Dessa åtgärder kräver mycket
tid och resurser, något som inte alltid finns.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Johansson, Håkan
Engelska, Idrott och hälsa
Keywords
Idrott & Hälsa
gymnasium
deltagande
tävlingsmom
Language
sv