• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärarstudenters attityder till introduktionsåret med mentorskap – möjligheter och konsekvenser för skolutvecklingen

Abstract
Sammanfattning I   föreliggande   examensarbete   har   lärarstudenters   attityder   till   reformen   med   ett   obligatoriskt   introduktionsår   med   mentorskap   för   nyutexaminerade   lärare   undersökts.   Syftet   har   varit   att   undersöka   vilka   förutsättningar   som   finns   för   en   god   skolutveckling,   dels   utifrån   frågan   vad   lärarstudenters   faktiskt   har   för   attityder,   dels   utifrån   frågan   om   vilka   samband   som   dessa   attityder  uppvisar  med  för  skolutvecklingen  relevanta  faktorer.     Undersökningen  genomfördes  genom  en  digital  enkät  som  skickades  till  samtliga  337  studenter   som  befann  sig  i  slutet  av  lärarutbildningen  vid  Göteborgs  universitet  under  vårterminen  01.   Enkäten   bestod   av   1   påståenden   som   syftade   till   att   mäta   respondenternas   attityder,   med   såväl   kognitiva   som   affektiva   dimensioner,   och   11   påståenden   som   utgjordes   av   faktorer   som   enligt   skolutvecklingsforskningen   och   mentorskapsforskningen   är   relevanta   för   en   reforms   genomförande,  och  lärares  attityder  därtill.     De   106   lärarstudenter   som   svarade   på   enkäten   utgjorde   31%   av   totalurvalet   i   studien.   Den   deskriptiva  statistiken  visade   att   57%   var   delvis   eller   övervägande   positiva   till   introduktionsåret   med   mentorskap,   medan   43%   var   delvis   eller   övervägande   negativa.   Sambandsanalyser   och   variansanalyser   genomfördes   med   faktorer   som   den   tidigare   forskningen   gjort   gällande   är   viktiga  för  genomförandet  av  en  skolutvecklingsreform.  Analyserna  visade  att  samtliga  faktorer   hade   samband   med   lärarstudenternas   attityder   till   introduktionsåret   med   mentorskap.   Två   faktorer  som  stack  ut  som  extra  intressanta,  med  genomgående  måttliga  till  starka  samband  med   lärarstudenternas   attityder,   behandlade   förtroende   för   syftena   bakom   reformen   och   mentorskapets  koppling  till  lärarlegitimationen.       Det min studie framförallt belyste var vikten av att uppmärksamma lärarstudenters attityder till introduktionsåret med mentorskap, för att en positiv skolutveckling ska kunna komma till stånd. Det krävs att introduktionsårets och mentorskapets syften synliggörs och diskuteras i större omfattning, och problematiseras utifrån just dess koppling till lärarlegitimationen, för att reformen ska ha möjlighet att förankrasoch vinna förtroende hos de lärare som denär avsedd för.  
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31554
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_31554_1.pdf (585.0Kb)
Date
2012
Author
Widén, Ebba
Keywords
introduktionsår med mentorskap
skolutveckling
at
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV