Lärarstudenters attityder till introduktionsåret med mentorskap – möjligheter och konsekvenser för skolutvecklingen
Abstract
Sammanfattning
I
föreliggande
examensarbete
har
lärarstudenters
attityder
till
reformen
med
ett
obligatoriskt
introduktionsår
med
mentorskap
för
nyutexaminerade
lärare
undersökts.
Syftet
har
varit
att
undersöka
vilka
förutsättningar
som
finns
för
en
god
skolutveckling,
dels
utifrån
frågan
vad
lärarstudenters
faktiskt
har
för
attityder,
dels
utifrån
frågan
om
vilka
samband
som
dessa
attityder
uppvisar
med
för
skolutvecklingen
relevanta
faktorer.
Undersökningen
genomfördes
genom
en
digital
enkät
som
skickades
till
samtliga
337
studenter
som
befann
sig
i
slutet
av
lärarutbildningen
vid
Göteborgs
universitet
under
vårterminen
01.
Enkäten
bestod
av
1
påståenden
som
syftade
till
att
mäta
respondenternas
attityder,
med
såväl
kognitiva
som
affektiva
dimensioner,
och
11
påståenden
som
utgjordes
av
faktorer
som
enligt
skolutvecklingsforskningen
och
mentorskapsforskningen
är
relevanta
för
en
reforms
genomförande,
och
lärares
attityder
därtill.
De
106
lärarstudenter
som
svarade
på
enkäten
utgjorde
31%
av
totalurvalet
i
studien.
Den
deskriptiva
statistiken
visade
att
57%
var
delvis
eller
övervägande
positiva
till
introduktionsåret
med
mentorskap,
medan
43%
var
delvis
eller
övervägande
negativa.
Sambandsanalyser
och
variansanalyser
genomfördes
med
faktorer
som
den
tidigare
forskningen
gjort
gällande
är
viktiga
för
genomförandet
av
en
skolutvecklingsreform.
Analyserna
visade
att
samtliga
faktorer
hade
samband
med
lärarstudenternas
attityder
till
introduktionsåret
med
mentorskap.
Två
faktorer
som
stack
ut
som
extra
intressanta,
med
genomgående
måttliga
till
starka
samband
med
lärarstudenternas
attityder,
behandlade
förtroende
för
syftena
bakom
reformen
och
mentorskapets
koppling
till
lärarlegitimationen.
Det min studie framförallt belyste var vikten av att uppmärksamma lärarstudenters attityder till
introduktionsåret med mentorskap, för att en positiv skolutveckling ska kunna komma till stånd. Det
krävs att introduktionsårets och mentorskapets syften synliggörs och diskuteras i större omfattning, och
problematiseras utifrån just dess koppling till lärarlegitimationen, för att reformen ska ha möjlighet att
förankrasoch vinna förtroende hos de lärare som denär avsedd för.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Widén, Ebba
Keywords
introduktionsår med mentorskap
skolutveckling
at
Language
sv