Rektorer och hållbar utveckling
Abstract
Syftet med undersökningen är att se ifall det finns ett samband mellan rektorers förhållande till begreppet hållbar utveckling och den undervisning som bedrivs på deras respektive skolor. För att besvara frågan gör vi en kvalitativ djupintervjuundersökning med en fenomenografisk ansats. Vi intervjuar sex stycken 7-9 rektorer som får beskriva hur de förstår begreppet hållbar utveckling. De får även beskriva vilket förhållande de har till hur arbetet för hållbar utveckling bedrivs på deras respektive skolor. Resultatet visar att rektorerna skapar sina egna definitioner av begreppet och att dessa definitioner får en prägel av rektorernas egna intresseområden. Det visar sig även att rektorerna är beroende av att någon engagerad lärare tar ett huvudansvar för ämnet och att det ansvarsområde inom vilket rektorerna själva visar handlingskraft är administrativt så som ombyggnation av sopsorteringsstationer m.m. Resultatet visar att det finns ett samband mellan rektorernas förhållande till begreppet hållbar utveckling och hur undervisningen bedrivs på deras respektive skolor. Genom detta arbete, ser vi vikten av att rektorer ökar sin medvetenhet om vad övergripande begrepp, som t ex. hållbar utveckling i läroplanen, står för. På så vis kan de härigenom genomföra sitt professionella uppdrag som skolledare.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Ehrling, Christer
Stenberg, Pippi
Keywords
hållbar utveckling
pedagogiskt ledarskap
kommuni
Language
sv