dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med studien var att ta reda på hur skolorna och personalen arbetar med mobbning och kränkande behandling. Vi
ville undersöka om skolorna gjorde vad de kunde för att minska mobbning eller om det fanns utrymme för förbättring.
För att ta reda på det frågade vi oss hur arbetet på skolorna stämmer överens med likabehandlingsplaner och det aktuella
kunskapsläget om mobbning i skolan. För att få svar på våra frågor använde vi oss av semi-strukturerade intervjuer. Nio
intervjuer med personal från tre skolor genomfördes. Av dessa nio föll en bort p.g.a. tekniska komplikationer. Vi
studerade också skolornas likabehandlingsplaner samt relevant litteratur, lagar och styrdokument. Studien visade att
personalens kunskap om vad mobbning är var god, kunskapen om likabehandlingsplanernas innehåll tillfredställande
till god. Tydligt var att mobbning alltid skulle leda till en reaktion från personalen och aldrig leda till repressalier. Alla
skolor arbetade för att förbättra det sociala klimatet och eleverna var där delaktiga. Personalens kunskap om
ansvarsfördelning och arbetsgång vid mobbning allmänt visade sig vara god. När vi presenterade ett fiktivt
mobbningsfall för dem och de var tvungna att själva agera i en ”akut” situation rådde en osäkerhet kring
ansvarsfördelningen samt av hur uppföljning och dokumentation skulle genomföras. Studien visade också brister i
arbetet. Kompetensutvecklingen i ämnet var bristfällig, ingen kartläggning av skolan gjordes och ingen trivselenkät
användes. Ingenting visade att trivselregler togs fram tillsammans med eleverna och det var oklart hur mycket skolorna
gjorde för att säkerställa att vuxna alltid fanns närvarande utanför lektionstid. Undersökningen visade att det, även om
mycket redan görs för att förhindra mobbning i skolan, finns åtskilligt som kan förbättras. Tydliga planer och
mobbningsprogram med tydlig ansvarsfördelning som görs väl känd hos samtliga elever, lärare och föräldrar är viktigt.
Likaså ökad kunskap och kompetensutveckling. | sv |