dc.contributor.author | Sutherland, Philip | sv |
dc.contributor.author | Söderström, Johan | sv |
dc.contributor.author | Saxin Cederstråle, Camilla | sv |
dc.date.accessioned | 2012-11-23T15:45:54Z | |
dc.date.available | 2012-11-23T15:45:54Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/31562 | |
dc.description.abstract | 1.. Sammanfattning:
Genom vår utbildning och under vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU), har vi noterat att det dagligen
uppstår konflikter i skolan mellan elever och vi har förstått att den konflikthantering som därmed följer från
pedagogernas sida skiljer sig mycket mellan skolorna. Syftet med studien har varit att ta reda på hur pedagoger
arbetar med dessa konflikter i skolorna. Vi har därför studerat, intervjuat och undersökt hur verksamma
pedagoger arbetar med konflikthantering mellan elever i förskolan, grundskolan och gymnasiet, vilken
utbildning pedagogerna har inom konflikthantering samt vilket stöd pedagogerna har att tillgå när det uppstår
konflikter. För att få ett internationellt perspektiv på konflikthantering inom skolan har vi även gjort en
studieresa till Thailand där vi intervjuat thailändska pedagoger för att undersöka om det föreligger några likheter
och skillnader bland pedagoger internationellt i hur konflikter mellan elever hanteras.
Vi har via samtalsintervjuer med 10 stycken verksamma pedagoger samlat information som sedan bearbetats av
oss för att slutligen bli centralt innehåll i rapporten. Resultatet visade att det bland annat skiljer sig mycket vilken
utbildning pedagogerna har i konflikthantering. En annan intressant del som vi har uppmärksammat genom
studien är de skillnader som visat sig gällande själva hanteringsprocessen vid konflikthantering mellan de
pedagoger som vi har intervjuat. Vårt resultat visar även att samtliga pedagoger kände sig trygga med att hantera
konflikter som uppstår mellan elever. En detalj som vi har observerat som tämligen anmärkningsvärd är att ingen
av de tillfrågade pedagogerna använder sig ut av någon av de vedertagna konflikthanteringsmodeller som brukar
användas inom skolan idag, som vi har studerat och som finns med i tidigare forskning kring detta ämne.
I inledningen definierar vi vår syn på begreppet konflikt i skolan mellan elever och orsaker till att konflikter
uppstår. I delen teoretisk anknytning och tidigare forskning presenteras olika definitioner av begreppet konflikt,
vi ger en inblick i skolans värdegrund samt hur styrdokumenten ser ut och slutligen presenterar vi några olika
konflikthanteringsmodeller som verksamma pedagoger kan använda sig av.
| sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | skola | sv |
dc.subject | konflikthantering | sv |
dc.subject | konflikthanteringsmodell | sv |
dc.title | Konflikthantering – Ett avstamp i pedagogers vardag | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |